Milieuverontreiniging water (2007-2008)

In het opleidingsonderdeel Milieuverontreiniging water wordt de volledige waterproblematiek behandeld. Er wordt gestart met de watercyclus en de specifieke eigenschappen van water. Vervolgens worden de indelingsvormen en de mogelijke verontreinigingsbronnen besproken. In dit deel is er eveneens aandacht voor de huidige situatie in Vlaanderen en worden recente gegevens bestudeerd van de belangrijkste parameters in vergelijking met de voorbije tijdsperiode. De karakterisatie van afvalwater komt aan bod en dit zowel op gebied van de substraatbelasting als van het debiet. Ook het inwonerequivalent (dimensionering) en de vervuilingseenheid (heffing) worden behandeld. In het hoofdstuk bemonstering en analyse wordt in een eerste deel aandacht besteed aan bemonstering. Zowel het nemen van schepmonsters als de continue bemonstering worden uitvoerig besproken. Ook het nemen van "wettelijke monsters volgens de Vlarem procedure" wordt behandeld. In dit opzicht wordt ook praktisch de bemonsteringskast op de eigen waterzuivering bekeken en toegelicht. In het deel analyse worden de algemene vervuilingsparameters grondig besproken: OZ, BZV, CZV en TC. Daarna wordt een selectie van specifieke analyseparameters verder toegelicht. In het hoofdstuk afvalwaterzuivering worden zowel de mechanische, de biologische als de tertiaire zuivering besproken. Ook de problematiek van de slibverwerking en de toegepaste technieken worden behandeld. In een afzonderlijk hoofdstuk wordt de drinkwaterproblematiek behandeld.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
De studenten kunnen de watercyclus bespreken, het begrip waterverontreiging definiëren en de hoofdoorzaken van waterverontreiniging opsommen en toelichten. De studenten kunnen afvalwater karakteriseren en de begrippen inwonerequivalent en vervuilingseenheid toepassen in praktische oefeningen en situaties. De studenten kennen van de algemene vervuilingsparameters en van de belangrijkste specifieke analyses de verschillende uitvoeringsprincipes. Ze kunnen de voor- en nadelen van de verschillende analysemethoden tegenover elkaar afwegen. Deze methoden kunnen de studenten later vlot toepassen in de laboratoria. De studenten kennen de principes en de uitvoeringsvormen van de verschillende onderdelen van de mechanische zuivering, de biologische zuivering, de tertiaire zuivering en de slibverwerking van een waterzuivering. De studenten kunnen een algemeen productieschema opstellen voor het bereiden van drinkwater uit grondwater en uit oppervlaktewater en de gebruikte apparatuur toelichten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Van Rumst, M (2008). Water. Onuitgegeven nota's bij de onderwijsactiviteit Water van het 2° jaar Chemie. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel.
  • Powerpointpresentaties bij de cursus (beschikbaar op toledo)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: studiebezoek

B. Omschrijving

Tijdens de hoorcolleges wordt de leerstof systematisch aangebracht maar is er ook zeker voldoende aandacht voor vragen en opmerkingen. Powerpointpresentaties ondersteunen de theorielessen en geven naast de lesstructuur ook een grote hoeveelheid extra informatie weer die de les ondersteunen. Een studiebezoek aan een waterzuiveringstation van AQUAFIN ondersteunt de theorielessen. Eveneens wordt er een bezoek gebracht aan de eigen kleinschalige waterzuivering van de hogeschool.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

In het examen komt een variatie aan vraagvormen aan bod: definities formuleren en illustreren met voorbeelden, uitspraken evalueren op hun juistheid, meerkeuzevragen, open vragen naar principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de technieken, vragen naar verbanden tussen technieken, rekenvragen. Tijdens de contacturen krijgen de studenten steeds de gelegenheid tot het stellen van vragen. Buiten de lesuren of per mail kunnen ook steeds vragen gesteld worden. De powerpointpresentaties bij de lessen worden ter beschikking gesteld op Toledo.
OA:
06020600
Code:
06020600
Vakcoördinator:
Marc Van Rumst
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands