Begrippen en wetten van de fluïdomechanica
- Wet van Bernouilli
- Continuïteitsvergelijking
- Viscositeit van een vloeistof
- Laminaire en turbulente stroming
Stromingsverliezen in een leidingssysteem
- Drukverlies in rechte buizen
- Drukverlies in hulpstukken
Verdringingspompen
- Pomparbeid
- Indicateurdiagram
- Pomparbeid-, vermogen en -rendement
Windketels
- Doel en werking
- Berekening
- Toepassingen en uitvoeringen van plunjer- en zuigerpompen
Overzicht van waaierpompen
- Centrifugaalpompen
- Half-axiale pompen
- propellerpompen
Centrifugaalpompen met radiale uittrede
- Principe en constructie
- Vergroten van opvoerdruk en debiet
- Opstelling
- Voorbeeld Eulerse opvoerdruk en werkelijke opvoerdruk
- Invloed van de schoepvorm en het aantal schoepen
- Rendementen en vermogen ( Sankey diagramma)
- Onderlinge afhankelijkheid van debiet, opvoerdruk en toerental
- Pomp- en leidingskarakteristieken
- Bedrijfspunt
- Serie en parallelschakeling van waaierpompen Cavitatie
- Invloed van de dampspanning
- Net Positive Suction Head Berekeningsvoorbeelden van centrifugaalpompen
Opheffen van axiale krachten
Asafdichtingen
- stopbuspakking
- mechanical seals
Pompen voor verontreinigde vloeistoffen
Pompen voor de chemische industrie
Pompen voor de voedingsindustrie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
Toelichting:
De studenten kunnen de algemene wetten van de hydrostatica toepassen.
De studenten kunnen de wet van Castelli en de wet van Bernouilli toepassen.
De studenten kunnen een eenvoudige pompinstallatie berekenen, d.w.z.
- de meest economische leidingdiameter bepalen voor aanzuig- en persleiding
- de leidingverliezen berekenen
- de manometerische opvoerhoogte bepalen
- keuze van een geschikte pomp voor een bepaalde toepassing i.f.v. rendement, vermogen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen de wetten van de hydrostatica en de hydrodynamica toepassen.
- Studenten kunnen de manometrische opvoerdruk in een leidingsysteem berekenen.
- Studenten begrijpen wat cavitatie is.
- Studenten kunnen de NPSH van een pompinstallatie berekenen.
- Studenten kunnen een volledig pompsysteem voor een landbouw-, tuinbouw- of voedingsbedrijf ontwerpen.
- Studenten kunnen de relatie tussen de vorm van de schoep en de opvoerhoogte bij centrifugaalpompen verklaren.
- Studenten kunnen de juiste pompkeuze maken voor een bepaalde toepassing.
- Studenten kunnen de juiste ventilatorkeuze maken voor een bepaalde toepassing.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Begrippen uit de mechanica
Wet van Pascal
Viscositeit
Dampspanning
Eigenschappen van materialen
Begrippen uit de thermodynamica: entropie, entalpie
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving