Nederlands uitdieping (2007-2008)

Jaar 1 (oneven jaartal) 1. Taalvaardigheden: Luisteren en spreken
  • De verschillende vormen van luisteren en de luisterstrategieën.
  • De verschillende deelvaardigheden, oefening op eigen niveau.
  • Didactische aanpak voor leerlingen secundair.
2. Taalbeschouwing en didactiek: NT2 (Nederlands als tweede taal.)
  • Basisinformatie over inhouden en aanpak Nederlands als tweede taal en Nederlands voor taalzwakke leerlingen.
Jaar 2 (even jaartal) 1. Taalvaardigheden: Lees- en schrijfvaardigheid
  • De kenmerken van tekstsoorten, leesstrategieën en structuurschema's.
  • Evaluatie van leesvaardigheid, leesdidactiek voor leerlingen secundair.
  • De schrijfstrategie, de schrijfdidactiek voor leerlingen secundair.
2. Poëzie
  • De analyse en interpretatie van gedichten met literaire terminologie.
  • De methodiek voor poëzie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
  • Past de student de strategieën van geïntegreerd, synthetisch en analytisch werken toe.
Als opvoeder
  • Kan de student inspelen op taalzwakke leerlingen en leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben en staat de student open voor diversiteit.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker
  • Beheerst de student methodes om taal te exploreren en te trainen.
  • Krijgt de student aandacht voor aanpak en problemen bij taalverwerving van het Nederlands als niet-moedertaal.
  • Leert de student de formulering voor het Nederlands als instructietaal verbeteren.
Als cultuurparticipant
  • Toont de student een bereidheid tot integratie van diverse culturen in onze samenleving.
Als lid van een schoolteam
  • Kan de student leiding geven en teamgericht werken voor de aanpak van taalproblemen en taalbeleid binnen de school.
Als lid van een onderwijsgemeenschap.
  • Weet de student informatie te vinden over taal en Nederlands als vreemde taal.
  • Volgt hij de onderwijsactualiteit voor het vak op.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Als startcompetenties moet je de basisvaardigheden van spreken, luisteren, schrijven en lezen beheersen.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursussen docent.
  • Eigen notities en verplichte lectuur.
  • Info op elektronisch leerplatform.
  • Handboeken:
    • Jan Van Coillie: 'Met duizend blote ogen', bloemlezing van gedichten
    • Jan Van Coillie: 'Poëzie ontdekken: Gedichten in de klas'

    C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • groepswerk
    • elektronisch leerplatform

    B. Omschrijving

    A. Types

    • schriftelijk examen
    • permanente evaluatie

    B. Omschrijving

    1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
    % vorm % vorm % vorm
    80 Mondeling 80 Mondeling
    20 PE 20 PE (zelfde cijfer als bij 1rste examenperiode)
    De begeleiding gebeurt via coaching. De student kan een afspraak maken met de docent als hij vragen of persoonlijke begeleiding nodig heeft. Er wordt een groepscoachingsmoment afgesproken bij moeilijkere leerstofdelen.
    OA:
    11261700
    Code:
    11261700
    Vakcoördinator:
    Rita Van Elsen
    Semester:
    1+2
    Studiepunten:
    6
    Onderwijstaal:
    Nederlands