Probleemoplossend denken en wiskundige taalvaardigheid:
- heuristieken
Meten en metend rekenen:
- wat is meten
- leerlijn van het meten en metend rekenen in de lagere school
- didactiek meten en metend rekenen
Vlakke meetkunde:
- begrippen en formules vlakke meetkunde
- meetkundige relaties
- ruimtelijke oriëntatie
- theoretische achtergrond meetkunde
- start van de leerlijn voor vlakke meetkunde
- didactiek vlakke meetkunde
Algemene wiskundedidactiek:
- de algemene didactische principes van goed wiskundeonderwijs
Basiskennis:
- de student werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.
|
|
A. Algemene competenties
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen)
- bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren)
- communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
- De student kan het leerproces van kinderen bij meten en metend rekenen, ruimtelijke oriëntatie en vlakke meetkunde op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
- De student kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor meten en metend rekenen en voor vlakke meetkunde.
- De student kan een passende heuristiek kiezen bij een gegeven probleem en deze heuristiek gebruiken om het probleem op te lossen.
- De student kan lessen, opgaven, ... over de geziene onderdelen, situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van het leerdomein in de lagere school.
- De student kan, in beperkte mate, het leerproces van kinderen didactisch ondersteunen door gebruik te maken van passende contexten, werkvormen en materialen.
- De student probeert, in beperkte mate, de algemene didactische principes van goed wiskunde onderwijs in zijn lessen toe te passen.
Basiskennis:
- De student kan, voor de onderdelen die aan bod komen, vlot en met inzicht alle types oefeningen van de lagere school, met de nadruk op die niveau eind lagere school, oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
- De student kan de oplossingswijze van oefeningen uit de lagere school, voor de onderdelen die aan bod komen, correct en gestructureerd noteren. Hij maakt daarbij gebruik van schema's van de lagere school en hanteert een correcte wiskundetaal.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). Je bent in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien uit een toets aan het begin van het jaar blijkt dat je deze leerstof niet voldoende onder de knie hebt, werk je ze zelfstandig bij in de loop van het jaar. Er worden wel een beperkt aantal monitoraten ingericht waarbij een aantal onderwerpen kort herhaald worden. Je kan ook altijd bijkomende uitleg vragen.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- cursus van de docent met oefeningen
- je eigen nota's van de lessen
- eindtermen wiskunde voor de lagere school, leerplan wiskunde van het VVKBaO en de bijhorende toelichtingen voor de basisschool
- Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
- Mile (didactische software voor de lerarenopleiding)
- handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- boeken over wiskundedidactiek
- Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
Beke, N., Van Vreckem, J., Hoofdrekenen en cijferen / De zakrekenmachine in de lagere school, in: vierenveertigste pedagogische week
Buys, K., 1997, Hoofdrekenen, je krijgt er nooit genoeg van, willem bartjens, jrg.17 nr. 1, 1997/1998
Eurobasis, handleiding voor het vierde leerjaar van de basisschool
Feys, R., Van Iseghem, H., Meten en metend rekenen, Praktijkgids voor de basischool, aflevering 62, oktober 2002, Wolters Plantyn
Helsen, W., Van Haudenhove, M., Remediërend cijferrekenen, een toepassing op de aftrekking, in: didactische publikaties van het Donchecentrum, van in, Lier, 1985
Pluspunt, reken- wiskundemethode voor de basisschool, handleiding 4a
Somers, H., Wuyts F., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Vorselaar
Sweers, W., Hoofdrekenen: een hoofdzaak, hoofdrekenen in de basisschool, Zwijsen, 1996
Van Biervliet, P., Cijferen: een kunst? Vier aanpakken voor het cijferrekenen, in: Praktijkgids voor de basisschool, leren, november 1998-185
Van Iseghem, H., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Torhout
Van Paemel, A., Breuken en kommagetallen, cursus opleiding leraar lager onderwijs, Brussel
Verschaffel L., De Corte E. (eds.), Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, Stoho, Acco
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: Leerplan, 1998
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Getallenkennis, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Bewerkingen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Meten en metend rekenen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000
Willem Bartjens, jrg. 13 nr. 2 , 93-94, p. 20 e.v.
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Babylonian_numerals.html
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Egyptian_numerals.html
http://www.fi.uu.nl/rekenweb
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
15
|
basiskennis
|
20
|
permanente evaluatie
|
10
|
taak
|
|
|
15
|
basiskennis
|
30
|
basiskennis
|
|
|
50
|
schriftelijk examen
|
60
|
schriftelijk examen
|
|
|
|
|
|
|
Er zijn de contacturen, waar de studenten de kansen hebben hun vragen te stellen. Verder zijn er de differentiatie-uren: tijdens deze uren worden de vragen van de basiskennis besproken, evenals onopgeloste problemen ivm. de cursus behandeld. Oefeningen die de student thuis zelfstandig maakt, kunnen steeds ter verbetering worden overhandigd aan de docent.
Tot slot zijn er contactmomenten i.f.v. stagevoorbereiding en zijn alle mogelijkheden open om via Toledo te werken.