De vakinhoud omvat een verdere verdieping van volgende onderwerpen:
* Parate kaartkennis van de wereld buiten Europa
* Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
* Stadsgeografie: stedenhiërarchie, interne stadsdifferentiatie, processen en problemen van steden en verstedelijking
* Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
* Geomorfologie en geologie (meestal in samenhang met de actualiteit en de bezochte gebieden op excursie)
* Toeristische geografie: soorten toerisme, gevolgen en ontwikkelingskansen
* de behandelde thema's worden ook behandeld op het niveau van het secundair onderwijs (tweede graad en verdere verdieping eerste graad)
* Excursies: Zwinstreek, Haspengouw, Provence
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
* het demografische transitiemodel te begrijpen en toe te passen op diverse regionale situaties
* bevolkingsspreiding te verklaren
* de morfologische structuren en de functionele zonering van stedelijke en landelijke woonkernen te herkennen en begrijpen
* landbouwsystemen te situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel
* de mogelijke gevolgen van toerisme in te schatten
* je te verdiepen in de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen en als organisator is de student in staat om:
* bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren
Als cultuurparticipant is de student in staat om:
* parate kaartkennis en actualiteit vlot te hanteren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
* Alle leermiddelen van het eerste jaar.
* Van Hecke e.a. (2001).
Wereldvisie 3 ASO (handboek ). Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.
* Van Hecke e.a. (2002).
Wereldvisie 4 ASO (handboek). Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.
* Verbist C. (2001).
Werkatlas Werelddelen buiten Europa. Leuven: Wolters.
* Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
eerste examenperiode: 35% op schriftelijk examen
tweede examenperiode: 35% op schriftelijk examen met mondeling gedeelte
permanente evaluatie: 30% op taken
derde examenperiode: zoals eerste en tweede examenperiode
2 monitoraatssessies gespreid over het academiejaar
materiaal op Toledo
feedback op taken/presentaties