Aardrijkskunde (2007-2008)

De vakinhoud omvat een verdere verdieping van volgende onderwerpen: * Parate kaartkennis van de wereld buiten Europa * Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie * Stadsgeografie: stedenhiërarchie, interne stadsdifferentiatie, processen en problemen van steden en verstedelijking * Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld * Geomorfologie en geologie (meestal in samenhang met de actualiteit en de bezochte gebieden op excursie) * Toeristische geografie: soorten toerisme, gevolgen en ontwikkelingskansen * de behandelde thema's worden ook behandeld op het niveau van het secundair onderwijs (tweede graad en verdere verdieping eerste graad) * Excursies: Zwinstreek, Haspengouw, Provence

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om: * het demografische transitiemodel te begrijpen en toe te passen op diverse regionale situaties * bevolkingsspreiding te verklaren * de morfologische structuren en de functionele zonering van stedelijke en landelijke woonkernen te herkennen en begrijpen * landbouwsystemen te situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel * de mogelijke gevolgen van toerisme in te schatten * je te verdiepen in de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen en als organisator is de student in staat om: * bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren Als cultuurparticipant is de student in staat om: * parate kaartkennis en actualiteit vlot te hanteren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

We verwachten van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: atlas

B. Verplichte leermiddelen

* Alle leermiddelen van het eerste jaar. * Van Hecke e.a. (2001). Wereldvisie 3 ASO (handboek ). Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. * Van Hecke e.a. (2002). Wereldvisie 4 ASO (handboek). Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. * Verbist C. (2001). Werkatlas Werelddelen buiten Europa. Leuven: Wolters. * Cursussen en excursiegidsen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

eerste examenperiode: 35% op schriftelijk examen tweede examenperiode: 35% op schriftelijk examen met mondeling gedeelte permanente evaluatie: 30% op taken derde examenperiode: zoals eerste en tweede examenperiode 2 monitoraatssessies gespreid over het academiejaar materiaal op Toledo feedback op taken/presentaties
OA:
11260950
Code:
11260950
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands