1. Databases
Gevorderde selectiequery's
Actiequery's
Complexere relaties
Subformulieren en -rapporten
2. Programmeren
Ontwerp van een formulier en gebruik van besturingselementen
Gegevenscategorieën en gegevenstypes
Controlestructuren : sequentie, selectie, iteratie
Werken met menu's
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- Studenten hebben inzicht in relatieconcepten van een database om meer complexe databasestructuren op te zetten.
- Studenten kunnen problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, beschrijven en implementeren in een geïntegreerde toepassingsomgeving.
2. Organisator
- studenten ontwikkelen en verfijnen attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:- geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:- 1ILSO Informatica
Studenten bezitten de volgende competenties:-
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
ROGER FRANS, 2001.Word 2002 gevorderden. Geel, Campinia Media.
ROGER FRANS, 2001. Excel 2002 gevorderden. Geel, Campinia Media.
MARC GORIS, 2007. Programmeren in Visual Basic, niet uitgegeven cursus, KHK.
C. Aanbevolen leermiddelen
De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Lessen toepassingssoftware beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Tijdens de contacturen wordt regelmatig verwezen naar eerder aangeleerde structuren tijdens algoritmiek (1 Baso)
A. Types
- schriftelijk examen
- praktische proef
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie.
Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn. Deze onderwijsactiviteit wordt zowel in het eerste als in het tweede semester geëxamineerd.