Het vak rekentechnieken start met een brugcursus om de rekenregels op te frissen: machten en wortelvormen, algebraische functies, stelsels van vergelijkingen en goniometrie in een rechthoekige driehoek. De nadruk ligt op rekenvaardigheid, de theorie is enkel ter ondersteuning.
In een tweede deel worden de begrippen uit de analyse grondig herhaald. Een korte inleiding op continuïteit en limieten geeft de aanzet tot afgeleiden met hun toepassingen op het verloop van functies. Bepaalde en onbepaalde integralen sluiten daarop aan met toepassingen als gemiddelde en oppervlakteberekening.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
- C04 De voedings- en dieetkundige is in staat om in alle fasen van toegepast wetenschappelijk onderzoek in verband met voeding mee te werken.
- C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
- C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
De student ontwikkelt een denk- en redeneervaardigheid om te komen tot probleemoplossend denken.
De student kan vlot de aangeleerde methoden en technieken toepassen in concrete oefeningensituaties
De student heeft aandacht voor nauwkeurige formulering van begrippen en beweringen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
De Meester Katrien, Een brug tussen secundair en hoger onderwijs. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
De Meester Katrien, Analyse, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
In het hoorcollege wordt de theorie kort herhaald en hierover voorbeelden gegeven. Tijdens de oefeningen begeleidt de docent de studenten die zelfstandig en op eigen tempo aangeduide oefeningen maken. Indien nodig kan er een stukje theorie herhaald worden (individueel of in groep).
A. Types
B. Omschrijving
De nadruk wordt gelegd op oefeningen en toepassingen. Er wordt geen theorie ondervraagd.