Naast de psychosociale en de cognitieve module willen we tijdens het eerste jaar van de opleiding de algemene sensomotorische ontwikkeling van de kleuter verkennen. In deze module leggen we het accent op de sensomotorische ontwikkeling zonder daarbij de totale persoonlijkheid van het kind uit het oog te verliezen. De sensomotoriek ligt trouwens aan de basis van de verdere cognitieve,de psychosociale, de motorische, sensorische ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling van de kleuter.
De student ervaart op eigen niveau wat sensomotoriek betekent en krijgt achtergrondinformatie over sensomotoriek, sensoriek en ritmiek. Er wordt de student ook aangereikt hoe hij de sensomotorische ontwikkeling kan stimuleren bij kleuters. De studenten werken een creatief sensomotorische speelruimte uit in een kleuterschool en kunnen alzo ervaren wat sensomotoriek echt inhoudt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Denk en redeneervaardigheden: de student kan vanuit een thema de sensomotorische ontwikkeling stimuleren.
Informatie verwerven en verwerken: de student kan vanuit een thema informatie opzoeken en verwerken en praktisch toepassen.
Beschikken over het vermogen to communiceren van informaties: de student kan zijn ideeën communiceren met anderen en deze presenteren aan anderen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
Tijdens de taken moet je met de andere studenten in team kunnen werken.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen :De student kan inschatten in hoever kleuters van een bepaalde leeftijd sensomotorisch ontwikkeld zijn. De student kan sensomotorische ervaringssituaties creëren en sensomotorische impulsen geven.
2. Als opvoeder : De student kan veilige en aantrekkelijke speelse sensomotorische ervaringssituaties aanbieden waarin kinderen hun mogelijkheden zelf leren ontdekken en er plezier aan beleven. De student kan kinderen stimuleren in het ontdekken van.... in een eigen en aangepast tempo. De student kan het zelfbeeld en het individueel welbevinden van kinderen bevorderen via gepaste impulsen.
3. Als inhoudelijk expert: De student kan inzicht verwerven in de basiskennis van de sensomotoriek,de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind.De student kan de verworven kennis en vaardigheden zinvol toepassen in activiteiten om de ontwikkeling van de sensomotoriek te stimuleren.
4. Als organisator: De student kan stimulerende en veilige ervaringssituaties opbouwen met aangepast materiaal en aangepaste impulsen. De student kan sensomotorische ervaringssituaties plannen in dag- en weekschema's
5. Als onderzoeker kan de student gegeven activiteiten kritisch bevragen wat beterft inhoud, leereffect.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voor de module heb je geen specifieke voorkennis voor nodig. Wel wordt er van jou verwacht dat je de kleuters reeds goed geobserveerd hebt tijdens je stage.
We verwachten van jou
- dat je open staat om terug bewust te worden van je eigen sensomotoriek.
- dat je gemotiveerd bent om op een professionele manier de kleuters sensomotorisch te ontwikkelen
- dat je op een actieve en creatieve manier kunt samenwerken met je medestudenten van je leergroep
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Moduleboek: studiehandleiding en reader
* Bertrands, E.& Florquin, V;(2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven:Acco
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
Permanente evaluatie: 30%
- Sensoriek: taak en presentatie 10 %
- Sensomotorische exploreren : taak 10 %
- Ritmiek : Taak 10 %
Schritelijk examen 40 % : Sensomotoriek, Sensoriek, Sensomotorisch exploreren met materialen, Ritmiek.
Sensomotorische taak: 30 %
Voor derde examenperiode blijven de punten van permanente evaluatie behouden, maar de studenten die niet geslaagd mogen de taken herwerken.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
30
|
Permanente evaluatie
|
30
|
Punten behouden of taak
|
|
|
40
|
Schriftelijk examen
|
40
|
Schriftelijk examen
|
|
|
30
|
Opdracht
|
30
|
Taak
|
Tijdens de coaching kunnen de studenten in contact treden met de docent en vragen stellen over de sensomotorische opdracht.
Begeleiding
|
3 u Coaching Sensomotorisch taak
|
|