Verkeerseducatie (2007-2008)

- Statistische gegevens ongevallen Belgie. - Situering verkeerseducatie en onderwijs. - Situering lichamelijke opvoeding en verkeerseducatie . - Ongevalsbeïnvloedende factoren:
- Algemeen observeerbaar fietsgedrag van jonge kinderen - Inadequaat verkeersgedrag van jongeren met betrekking tot psychologische basisfuncties, kennis, vaardigheden en attitudes.
- Elementaire fietsvaardigheden en mentale belasting. - Het beheersen van de fiets als basisvoorwaarde voor deelname aan het verkeer. - Fietsvaardigheidsproeven.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Veilige, haalbare spel- en oefensituaties kunnen aanbieden die de stuurvaardigheid bij jonge fietsers verhogen. In samenwerking met ouders, grootouders en lokale overheid (politie) aangepaste fietsvaardigheidsoefeningen kunnen plannen en realiseren in reële, gecontroleerde en verkeerssituaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen speciale voorkennis vereist

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

OA:
10253111
Code:
10253111
Vakcoördinator:
Wim Van Tornout
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands