Nederlands (2007-2008)

Literatuur:
  • Het literaire communicatieproces, de literaire kritiek en de receptie-esthetica.
  • Analyse van een roman.
  • Verhaalsoorten, leeslijsten.
Taalvariatie en taalhistoriek.
  • De verschillende varianten van het Nederlands (jongerentaal, vrouwen- en mannentaal, Afrikaans,...) en aspecten en evolutie van de standaardvariant.
  • Je verkent op zelfstandige basis een taalvariant van het Nederlands.
Didactiek.
  • Vraaggestuurde behandeling van aspecten n.a.v. stages

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
  • Kan de student een rijke leeromgeving creëren die het taalleren van leerlingen bevordert.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
  • Verdiept de student kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur (soms op zelfstandige basis)
  • Verruimt de student de leeservaring en kan hij een overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren.
Als innovator
  • Exploreert de student thema's (literair en taalkundig) en toont hij een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
  • Volgt de student de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreert ze in lesplannen.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • Kan de student informatie vinden over taalonderwijs en volgt hij de onderwijsactualteit van het vak Nederlands op.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basisprincipes geleerd in Nederlands in jaar 1 en 2 van de opleiding zijn noodzakelijke ondersteuning voor de inhouden en vaardigheden.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken.
  • Cursussen docent.
  • Collegenotities.
  • Verplichte lectuur.
  • Onderwijswerkplaats en leerplatform.
  • Internet.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Schriftelijk 30 PE 70 Schriftelijk
30 PE ( herwerking taak)
De begeleiding gebeurt via coaching. De student kan een afspraak maken met de docent als hij vragen heeft. Er wordt een groepscoachingsmoment afgesproken bij moeilijkere leerstofdelen.
OA:
11261690
Code:
11261690
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands