Tijdens de oefenpractica en werkcolleges krijgt de student technieken aangereikt om gezond en juist te spreken en om correct en helder te leren schrijven op eigen niveau.
Leereenheid spreekvaardigheden
- De student leert welke basiselementen en -processen een rol spelen wanneer hij spreekt, hoe stemproblemen ontstaan en hoe hij ze kan voorkomen.
- De student oefent op een eutone houding, een lage adem, een goede adem-stemkoppeling, een gezonde en juiste articulatie, hoorbare (en zichtbare) expressie.
Leereenheid schrijfvaardigheden
- De student oefent op onderdelen van de spelling 2005 en de interpunctie, tekstopbouw en een heldere formulering van een gedachte/inhoud, de bronvermelding.
- De student breidt zijn woordenschat uit.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren
- De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken.
- De student kan kritisch kijken en luisteren naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren.
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- De student kan zijn mening mondeling en schriftelijk duidelijk verwoorden, voor collega's, ouders.
Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
- De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden. Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student ziet het belang in van een juiste en duidelijke taal in het onderwijs. Hij is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie op vlak van taal.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
-De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van kleuters adequaat begeleiden in Standaardnederlands.
Inhoudelijk expert.
- De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal.
- De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek.
- De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken.
- De student kijkt en luistert kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: moduleboek
B. Verplichte leermiddelen
- Geerts, E. (2007).
Taalvaardigheden: Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Steevens, J.P. (2005).
Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure.
- Cursus 'taalvaardigheden' en 'stijlwijzer' op http://toledo.khk.be
C. Aanbevolen leermiddelen
De aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement in Vorselaar.
Leereenheid spreekvaardigheden
- Huybrechts, G. (1999).
Articulatie in de praktijk: consonanten. Leuven: Acco.
- Huybrechts, G. (1999).
Articulatie in de praktijk: vocalen en diftongen. Leuven: Acco.
- Hogeschool van Utrecht. (1999).
Boeiend voor de groep. Ontspannen en effectief spreken. [Cd-rom]. Utrecht: s.n.
Leereenheid schrijfvaardigheden
- Sevenhant, V. (2006).
Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure.
- Woordenlijst Nederlandse Taal. (2005). Samengesteld door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie in opdracht van de Nederlandse Taalunie, met een Leidraad door Ludo Permentier. Tielt: Lannoo.
A. Types
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
60
|
Praktische proef
|
60
|
Praktische proef
|
|
|
40
|
Permanente evaluatie
|
30
|
Schriftelijk examen
|
|
|
|
|
10
|
Taak
|
- Oriënterend advies i.v.m. (1) spreek- en (2) schrijfvaardigheden (spelling)
- Monitoraten en coaching