- het opvoedingsproject van het BO
- de structuur van het BO
- de verschillende types met de verschillende kinderen
- de manier van werken in de verschillende types
- het GON
- de rol van het CLB
- het nieuwe leerzorgkader
- Sherborne
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student maakt kennis met diverse problematieken en de mogelijke oorzaken.
- de student maakt kennis met methodieken uit het BO. Daardoor is hij in staat zijn pedagogisch-didactisch handelen af te stemmen op de noden van de kinderen.
Inhoudelijk expert
- de student kent de structuur van het BO, de werking van het GON en de rol van het CLB.
- de student kent het nieuwe leerzorgkader
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- presentatie
- open boek
B. Omschrijving
Mondeling open-boekexamen op 15%
Presentatie zelfstandig werk op 15 %