Stage (2007-2008)

In opvoedkundige wetenschappen en de onderscheiden vakdidactieken verwerft de student verder inzicht in de didactische principes die aan de basis liggen van zijn praktijk. Tijdens de stages besteedt hij dan voornamelijk aandacht aan :
  • de verdere groei in de verworvenheden van het eerste jaar
  • zorgverbreding met speciale aandacht voor BSO
  • betrokkenheidsverhogende factoren als werkelijkheidsnabijheid leerlingenactiviteit aanpassing aan het niveau van de leerlingen door o.a. differentiatie
  • variatie in werkvormen. (groepswerk, zelfwerkzaamheid van leerlingen)
  • het optreden in de klas, het zorgen voor een stimulerende leeromgeving
  • aspecten van het leraar-zijn die verder gaan dan het lesgeven op zich

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
In het tweede jaar van de opleiding bekwaamt de student zich verder in de vaardigheden die verband houden met klasmanagement. Daarnaast besteedt hij ook aandacht aan competenties die te maken hebben met het ruimer profiel van een leraar.
  • Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
    • zelfstandig met persoonlijke inbreng een lesplan opstellen afgestemd op de beginsituatie van een specifieke leerlingengroep
  • Als inhoudelijk expert bewijst de student dat hij
    • grotere lesgehelen kan opbouwen en over de nodige achtergrondkennis beschikt waardoor je kan inspelen op vragen van leerlingen
    • voldoende inzicht heeft in en kritisch kan staan tegenover handboeken
    • inhouden selecteert en aanbrengt vanuit een ervaringsgerichte visie
    • binnen zijn lessen de vakoverschrijdende eindtermen tracht te integreren
  • Als opvoeder kan de student zich aanpassen aan verschillende doelgroepen en zorgt hij voor een optimale participatie van de leerlingen
  • Als innovator kan de student
    • nieuwe media integreren in het lesgebeuren
    • eigen praktijkervaringen analyseren en zelf mogelijke oplossingen en alternatieven bedenken en verantwoorden
  • Als organisator kan de student leerbevorderend optreden
  • Als lid van een team kan de student
    • zich houden aan gemaakte afspraken
    • de eigen aanpak bespreekbaar stellen in een team
  • De student evolueert positief in attitudes als
    • communicatieve vaardigheid
    • beslissingsvermogen
    • leergierigheid
    • verantwoordelijkheidszin enz

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft al enige ervaring met het opstellen en geven van losstaande lessen. Hij heeft zich vooral toegelegd op het verwerven van de eerste drie basiscompetenties nl. leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, leraar als opvoeder en leraar als inhoudelijk expert. Hij heeft aandacht voor betrokkenheid en welbevinden van de leerlingen. De student zet verdere stappen in het analyseren en bijsturen van zijn didactisch handelen ( leraar als innovator en onderzoeker).

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • stage-informatieboek KvR
  • stage-handleiding voor stages buiten KvR
  • taakomschrijving per stageperiode
  • alle documenten in verband met je stage breng je samen in een stagemap algemeen en per vak

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

Tijdens het eerste semester geeft de student een 8-tal lessen in de secundaire school op de campus, waarvan een aantal lessen in TSO- BSO. In de loop van het tweede semester zijn er twee stageperiodes van in totaal 3 weken buiten het KvR voorzien. Eén daarvan gaat door in het ASO, de andere in TSO-BSO. Per week geeft de student een tiental lessen. Daarnaast is er nog ruimte voor aanvullende taken waardoor hij zich ook kan bekwamen in de andere basiscompetenties bijvoorbeeld leraar als lid van een team.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De beoordeling is het resultaat van de prestaties gedurende de stageactiviteiten die de student doorheen het jaar heeft uitgevoerd. Bij de beoordeling houden we rekening met alle aspecten van de praktijk: het didactisch handelen, het pedagogisch optreden, het vermogen tot reflectie en de attitudes. De concrete afspraken voor evaluatie zijn opgenomen in de stagehandleiding.Indien de student in dit onderdeel niet slaagt in de eerste zittijd, wordt hij uitgesteld. Voor dit opleidingsonderdeel kan hij niet herkansen in de tweede zittijd. Begeleiding door de vakdocent en /of pedagoog bij de stagevoorbereiding. Feedback door vakdocent en/of mentor en/of pedagoog. Begeleiding bij reflectie op stage in de reflectiesessies.
OA:
11261220
Code:
11261220
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
10
Onderwijstaal:
Nederlands