Eetstoornissen:
-anorexia nervosa
-boulimia nervosa
-binge eating
-obestitas
-obesitas en eetstoornissen bij kinderen
-stress, gezondheid en eetstoornissen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De voedings- en dieetkundige heeft een professionele houding.
- C03 De voedings- en dieetkundige begeleidt op adequate wijze verandering van voedingsgedrag om gezondheid te helpen bevorderen.
- C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
- C07 De voedings- en dieetkundige draagt mee verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en het beheer van de voedselverstrekking.
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- Studenten kunnen vanuit de verschillende visies een behandelingsplan opstellen voor een bepaalde eetstoornis
- Studenten kunnen de relatie tussen stress, gezondheid en eetgdrag uitleggen
-Studenten kunnen symptomen en behandelingen van eetstoornissen herkennen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Liesbet De Bot, 2005, Gezondheidspsychologie, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen
Vandereycken, W. en Noordenbos,G. Handboek eetstoornissen. De Tijdstroom
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Het accent ligt op het kunnen toepassen van de geleerde theoriëen en begrippen. Deels worden open vragen gesteld m.b.t. inzicht. Deels gesloten vragen : waar of niet waar, meerkeuzevragen, wat hoort bij elkaar. Met behulp van casussen worden beroepsrelevante vragen gesteld waarin naar begrippen en inzichten uit de cursus wordt gepeild.