Culturele vorming (2007-2008)

3 Bako Culturele Vorming Inhoud: * Student op stap: je woont op eigen initiatief 5 culturele activiteiten bij die beantwoorden aan een aantal criteria. Twee ervan verwerk je tot twee lessen die je in je stage uitprobeert * Creatieve stage: een 3-daagse waarin je op eigen niveau loskomt in één van de vijf muzische domeinen: beweging, drama, muziek, beeld, nieuwe media.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
3 Bako Culturele vorming doelen: Als inhoudelijk expert - kun je een gepast cultuuraanbod selecteren voor kleuters. - kun je ideeën die je hebt gehaald uit een cultuuraanbod, verwerken tot eigen muzische lessen. Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - kun je kleuters gepast begeleiden voor, tijdens en na deelname aan een cultureel aanbod. Als cultuurparticipant - ken je de wegen waarlangs je het cultuuraanbod in Vlaanderen kan verkennen - kun je actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen binnen het hedendaagse culturele aanbod.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

3 Bako Culturele Vorming Startcompetenties------ Culturele vorming 1Bako en 2Bako.

A. Type

  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

3 Bako Culturele Vorming Leermiddelen - Sites en folders van de culturele centra - Recensies van voorstellingen in kranten en tijdschriften - Reportages over culturele activiteiten op radio en televisie.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: cultuurbezoeken (theater, museum, concerten, kunst

B. Omschrijving

Tijdens de creastage krijg je geleide lessen en opdrachten vanuit één muzisch domein. Na de eerste stappen zal de docent de creatieve opdrachten coachen. Het bezoeken en verwerken van het culturele muzische aanbod wordt zelfstandig door de student gedaan. Hij/zij bepaalt zijn eigen traject doorheen het rijke aanbod aan cultuur.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 2 forums (mondeling examen), tijdens de eerste en tweede examenperiode, waarin de bevindingen en vorderingen in groep besproken worden. Daarnaast worden alle bezoeken, reflecties en lesideeën gebundeld en afgegeven tijdens de tweede examenperiode. De Creastage wordt via permanente evaluatie door de betrokken docenten geëvalueerd.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
10% Forum 1 mondeling ex. 50 % Creastage permanente eval. Andere
10% Forum 2 mondeling ex.
30% Schriftelijk verslag/werkstuk
Tijdens de twee forums is er mogelijkheid om bevindingen en vragen uit te wisselen. Coaching: indien er vragen zijn in tussentijd kunnen deze aan de docent via mail gesteld worden. Er is geen monitoraat voorzien.
OA:
11261270
Code:
11261270
Vakcoördinator:
Eric Van der Straeten
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands