Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen:
Mens en natuur
- Levende natuur
- Gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving
- Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- Dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem
- Beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep.
- Niet-levende natuur
- Weer en klimaat
- De aarde
- De aarde in de ruimte
- Algemene vaardigheden natuur
- Natuurlijke verschijnselen onderzoeken
Mens en tijd
- Periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping
Mens en ruimte
- Oriënteren en kaartvaardigheid
Mens en techniek
- Een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen. Dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 2.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
20
|
individuele taak
|
100
|
schriftelijk examen
|
|
|
80
|
schriftelijk examen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Differentiatieuren
Monitoraten