Wereldoriëntatie deel 2 (2007-2008)

Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen: Mens en natuur - Levende natuur - Gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving - Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen - Dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem - Beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep. - Niet-levende natuur - Weer en klimaat - De aarde - De aarde in de ruimte - Algemene vaardigheden natuur - Natuurlijke verschijnselen onderzoeken Mens en tijd - Periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping Mens en ruimte - Oriënteren en kaartvaardigheid Mens en techniek - Een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen. Dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 2.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 individuele taak 100 schriftelijk examen
80 schriftelijk examen
Differentiatieuren Monitoraten
OA:
11268860
Code:
11268860
Vakcoördinator:
Koen Cools
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands