Algemene ergotherapie praktijk (2007-2008)

Er worden thema's besproken die kunnen aansluiten bij de beroepspraktijk van ergotherapeuten; multiculturele diversiteit in de social profit, leven met een chronische ziekte, omgaan met chronische pijn; therapeutisch veiligheidshandelen en solliciteren, pestgedrag bij kinderen, Goldstein.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Studenten kunnen thema's die aansluiten bij het ergotherapeutisch werkveld explorenen. Studenten kunnen inzicht verwerven in het eigen denkkader omtrent thema's uit de beroepspraktijk. Studenten kunnen kritische zin laten blijken en correct verwoorden zowel schriftelijk als mondeling . Studenten kunnen praktische vaardigheden ontwikklen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: ervaringsdeskundige

B. Verplichte leermiddelen

cursus, Diane Maes, interculturele diversiteit, Niet gepuliceerde cursus, KHKempen Geel, semesterabonnement, 2007

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • oefenpracticum
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • praktische proef

B. Omschrijving

Het cijfer wordt opgebouwd uit twee delen:
  • De studenten maken stageverslaggeving over verschillende volgcliënten op de drie respectievelijke stages. De beoordeling gebeurt door de respectievelijke begeleidende docenten. Verslaggeving moet voldoen aan de uitgeschreven richtlijnen.(docstage-04-05-06-07)
  • De studenten maken een verdiepingsopdracht over een thema dat aansluit bij het ergotherapeutische werkveld. Ze worden beoordeeld op informatieverwerking en kritische reflectie op het thema.
de studenten kunnen ten alle tijde bij de docente terecht met vragen en opmerkingen, eventueel ook via mail.
OA:
06022521
Code:
06022521
Vakcoördinator:
Diane Maes
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands