Het programma van de leergroep personeeslwerker bestaat uit twee grote blokken. In een eerste blok werken we rond de vorming van een leergroep waar de trainingsweek in de Ardennen de kern van zal zijn. Na de trainingsweek werken we in de leergroep verder aan de leerpunten van de trainingsweek en kaderen we deze ervaringen met een aantal modellen en reflecties vanuit de groepsdynamica. In blok twee werken we verdiepend rond een aantal thema's van het human resources management, zoals competentiemanagement, personeelsplanning, rekrutering en selectie, beoordelen en belonen, vorming, training en opleiding, uitstroom, ontslag. We zullen ons daarbij vooral focussen op de noodzakelijke gesprekstechnieken en interpersoonlijke competenties voor de personeelswerker. Tijdens een aantal oefensessie zullen de noodzakelijk gespreksvaardigheden voor een personeelswerker ingeoefend worden.
Centraal in de leergroep staan het ontwikkelen van de competenties Communiceren, Adviseren, Opbouwen van relationele praktijken, organiseren en exploreren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
C1: zich binnen functionele relaties authentiek kunnen verbinden met mensen en groepen (groepsdynamica en ontwikkelen van een leergroep) - actief en bewust kunnen omgaan met intermenselijke processen - kunnen omgaan met verschillen tussen mensen en subculturen - helder en open kunnen communiceren met anderen - zelf ruimte durven en kunnen innemen en geven aan anderen - anderen in beweging krijgen en zich laten bewegen door anderen C2: interacties tussen mensen in hun context kunnen beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief (observeren, beschrijven en analyseren van groepsdynamische processen) - beschrijft en analyseert sociale situaties intergraal - rapporteert zo dat hij de informatie voor alle betrokkenen verstaanbaar, acceptabel en betekenisvol kan maken. C3: agogisch leren handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten (competentiemanagement, selectietechnieken, functionerings-en evaluatiegesprekken, coachend begeleiden, advies en slecht-nieuwsgesprek) - methodisch kunnen handelen en elke stap kritisch kunnen verantwoorden - kwaliteit van eigen methodisch handelen doelbewust ontwikkelen - methodisch verantwoord kunnen werken aan de ontwikkeling van mensen en organisaties C6: in een team kunnen werken en er zich functioneel kunnen bewegen - groepsdynamische processen kunnen analyseren, begrijpen en constructief kunnen bespreken - engageert zich tot een actieve deelname aan de bestaansniveaus van het team (taak, relaties, procedure, ...) C7: werken aan een verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren - kritisch reflecteren over het eigen functioneren en constructief werken met feedback - bouwt een persoonlijk ontwikkelingsplan op, volgt het op en stuurt het bij op basis van feedback uit de leergroep
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Major PW tweede jaar of basiskennis personeelswerk.
Relevante ervaring in het personeelswerk.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
1.Remmerswaal,J.Begeleiden van groepen, groepsdynamica in praktijk,Bohn Stafleu Van Loghum, 2005
2.DERYCKE, H. Het selectie-interview. Handboek voor het gedragsgericht interviewen bij het aanwerven van personeel. Acco 2005.
3. Van Bouchaute, K. Functioneringsgesprekken, Geel, KHK, 2005 4. Vloeberghs, D. HRM, Fundamenten en perspectieven. Lannoo, 2004
4. VLOEBERGHS, D. HRM, Fundamenten en perspectieven. Lannoo, 2004
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
- Andere: Ervaringsleren via outdoor-activiteiten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- Andere: Assessment van een halve dag
B. Omschrijving
De evaluatie gebeurt op twee momenten:
- Een mondeling examen waar de theorie zal bevraagd worden en waar het ervaringsverslag van de Ardennen wordt besproken (50 %)
- Een assessment center waar alle gespreksvaardigheden en interpersoonlijke competenties worden getoetst (50%)
.