- instap in de geschiedenisdidactiek
- lesvoorbereiding, doelstellingen, didactische hulpmiddelen, werkvormen, vraagstelling
- analyse van het voorgeschreven leerplan geschiedenis van de eerste graad
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student kan zelf lessen voorbereiden, uitschrijven en geven
- de student slaagt erin functionele vormings- en concrete doelstellingen te formuleren voor het vak geschiedenis
- de student ontwikkelt een didactische alertheid bij de selectie en afwisseling van historisch bronnenmateriaal, didactische hulpmiddelen en aangepaste werkvormen
- de student kan op een gestructureerde wijze leerinhouden aanbrengen
2. Inhoudelijk expert
- de student kan gericht informatie opzoeken en aanwenden
- de student kan historische kennis, inzicht en vaardigheden didactisch vertalen
- de student kan leerinhouden situeren in het globaal historisch referentiekader
- de student kan de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen integreren in de leerinhouden
3. Organisator
- de student kan een stimulerende omgeving creëren waarbinnen de leerlingen zich een beeld van het verleden kunnen vormen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als toekomstige leerkracht geschiedenis is de student van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden.
De student is zich bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen.
De student beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs. Daarnaast toont de student een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- cursus
- Janssenswillen, P. (2007). Didactiek geschiedenis. Vorselaar.
- handboek
- Wilschut, A., Van Straaten, D., Van Riessen, M. (2004). Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent. Bussum : Coutinho.
- handboeken secundair onderwijs
- Devolder, P, Jossart, G, Jans, C., et al. Storia 1 Leerboek. Wommelgem : Van In + werkschrift (recentste uitgaven).
- Devolder, P, Jossart, G, Jans, C., et al. Storia 2 Leerboek. Wommelgem : Van In + werkschrift (recentste uitgaven).
- Engels, J., Van Braband, R., Van De Voorde, H., et al. Historia 1. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave).
- Berings, G., Brosens, K., De Wever, F., et al. Historia 2. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave)
- leerplatform Toledo
- powerpoints en cursussen
- studiereizen en navormingen
- didactische toepassingen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
50
|
schriftelijk
|
50
|
schriftelijk
|
50
|
schriftelijk
|
50
|
permanente evaluatie
|
50
|
permanente evaluatie
|
50
|
permanente evaluatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- persoonlijk contact op de campus, via mail of telefoon
- atelier didactische voorbereiding