Volgende onderwerpen zullen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod komen:
- kleuterprofielen 3-, 4-, en 5-jarigen
- kleuterprofielen 2,5 en 6-jarigen
- werken met leefgroepen
- begeleiden bij het dagschema
- thematisch werken
- doelgericht werken
- handelingsgericht observeren
- ontwikkeling uitlokken door stimulerend tussenkomen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk-en redeneervaardigheid:
- De student kan de theoretische kennis verworven binnen het opleidingsonderdeel inzetten bij het maken van de opdrachten binnen dit onderdeel.
- De student kan de theoretische kennis koppelen aan (vroegere) stage-ervaringen.
Verwerven en verwerken van informatie:
- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.
Kritische reflecteren:
- De student kan handelingsgerichte observaties maken bij een aanbod in de klas en op basis van deze observaties mogelijke alternatieven, vervolgactiviteiten plannen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- De student kan handelingsgerichte observaties maken bij een aanbod in de klas en op basis van deze observaties mogelijke alternatieven, vervolgactiviteiten plannen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan een activiteitenaanbod afstemmen op het leeftijdsprofiel van een groep kleuters.
- De student kan thema's ontwerpen die betekenisvol zijn voor de kinderen en voldoende ontwikkelingswaarde hebben.
- De student kan thema's ontwerpen met aandacht voor alle ontwikkelingsdomeinen.
- De student kan bij het uitwerken van ervaringssituaties en thema's de vooropgestelde doelen voor ogen houden.
- De student kan de doelen bij ervaringssituaties concreet en nauwkeurig verwoorden.
- De student kan ontwikkeling uitlokken door op grond van observaties kleuters stimulerend te begeleiden.
- De student kan ontwikkeling uitlokken door op grond van handelingsgerichte observaties nieuwe of vervolgactiviteiten in het thema op te nemen.
Opvoeder:
- De student kan rekening houdende met de leeftijd van de kleuters voor een veilig leer -en leefklimaat zorgen.
- De student kan omgaan met grenzen en routines voor kleuters, waarbij hij een gezond evenwicht tussen volgen en sturen hanteert.
Inhoudelijk expert:
- De student kan ervaringssituaties grondig voorbereiden en inhoudelijk uitdiepen.
- De student kan thema's ontwerpen met een logische en functionele samenhang tussen de activiteiten/ervaringssituaties.
Organisator:
- De student kan zorgen voor een functionele klasschikking, zodat het een vlot verloop van activiteiten ondersteunt.
- De student kan een dagschema uitwerken dat doordacht is wat betreft timing en combineerbaarheid van activiteiten.
- De student kan overgangen tussen activiteiten vlot organiseren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De competenties didactische vorming 1 BAKO zijn verworven.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Buts, L. (2007).
Moduleboek didactische vorming. Onuitgegeven cursus voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. & Peeters, E. (2007).
Didactische vormi
ng. Onuitgegeven cursus voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Schiferli, T., & Janssen-Vos, F. (1999).
Bouwen, sjouwen en druk verkeer: Ontwerpen en begeleiden van een een betekenisvol aanbod. Utrecht: APS-projectgroep Onderbouw.
- VVKBaO. (2000).
Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4
e druk 2002)
. Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
40
|
Mondeling examen
|
40
|
Mondeling examen
|
|
Andere
|
10
|
Taak
|
10
|
Taak
|
|
|
Coaching