Didactische vorming (2007-2008)

Volgende onderwerpen zullen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod komen: - kleuterprofielen 3-, 4-, en 5-jarigen - kleuterprofielen 2,5 en 6-jarigen - werken met leefgroepen - begeleiden bij het dagschema - thematisch werken - doelgericht werken - handelingsgericht observeren - ontwikkeling uitlokken door stimulerend tussenkomen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk-en redeneervaardigheid: - De student kan de theoretische kennis verworven binnen het opleidingsonderdeel inzetten bij het maken van de opdrachten binnen dit onderdeel. - De student kan de theoretische kennis koppelen aan (vroegere) stage-ervaringen. Verwerven en verwerken van informatie: - De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven. Kritische reflecteren: - De student kan handelingsgerichte observaties maken bij een aanbod in de klas en op basis van deze observaties mogelijke alternatieven, vervolgactiviteiten plannen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën. - De student kan handelingsgerichte observaties maken bij een aanbod in de klas en op basis van deze observaties mogelijke alternatieven, vervolgactiviteiten plannen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen: - De student kan een activiteitenaanbod afstemmen op het leeftijdsprofiel van een groep kleuters. - De student kan thema's ontwerpen die betekenisvol zijn voor de kinderen en voldoende ontwikkelingswaarde hebben. - De student kan thema's ontwerpen met aandacht voor alle ontwikkelingsdomeinen. - De student kan bij het uitwerken van ervaringssituaties en thema's de vooropgestelde doelen voor ogen houden. - De student kan de doelen bij ervaringssituaties concreet en nauwkeurig verwoorden. - De student kan ontwikkeling uitlokken door op grond van observaties kleuters stimulerend te begeleiden. - De student kan ontwikkeling uitlokken door op grond van handelingsgerichte observaties nieuwe of vervolgactiviteiten in het thema op te nemen. Opvoeder: - De student kan rekening houdende met de leeftijd van de kleuters voor een veilig leer -en leefklimaat zorgen. - De student kan omgaan met grenzen en routines voor kleuters, waarbij hij een gezond evenwicht tussen volgen en sturen hanteert. Inhoudelijk expert: - De student kan ervaringssituaties grondig voorbereiden en inhoudelijk uitdiepen. - De student kan thema's ontwerpen met een logische en functionele samenhang tussen de activiteiten/ervaringssituaties. Organisator: - De student kan zorgen voor een functionele klasschikking, zodat het een vlot verloop van activiteiten ondersteunt. - De student kan een dagschema uitwerken dat doordacht is wat betreft timing en combineerbaarheid van activiteiten. - De student kan overgangen tussen activiteiten vlot organiseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De competenties didactische vorming 1 BAKO zijn verworven.

A. Type

  • cursus
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

- Buts, L. (2007). Moduleboek didactische vorming. Onuitgegeven cursus voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. - Buts, L. & Peeters, E. (2007). Didactische vorming. Onuitgegeven cursus voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. - Schiferli, T., & Janssen-Vos, F. (1999). Bouwen, sjouwen en druk verkeer: Ontwerpen en begeleiden van een een betekenisvol aanbod. Utrecht: APS-projectgroep Onderbouw. - VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
40 Mondeling examen 40 Mondeling examen Andere
10 Taak 10 Taak
Coaching
OA:
11260672
Code:
11260672
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands