De cursus herhaalt enkele basisbegrippen van de communicatie die in het eerste jaar werden bestudeerd. Daarna volgt specifieke theoretische informatie over bedrijfscommunicatie en communicatiestrategie. We starten met het leren schijven van een memo, korte mededeling, dienstnota en rapport. Aandacht wordt daarbij besteed aan de 'leesbaarheid', in het bijzonder het correcte taalgebruik, de formulering, de structuur, bouwplannen, de samenhang en de effectiviteit. De basisprincipes van de zakelijke correspondentie worden ook herhaald.
De studenten moeten bovendien een doelgerichte presentatie kunnen houden ; ook telefoneren komt aan bod.
De studenten leren ook informatie te zoeken, bronnen te beoordelen en informatie te verwerken
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cools,M. Rapporteren. Niet-gepubliceerde cursus.
Meysman, H. en Vanderhoeven, J.L., Paper, Project of Scriptie - Van muisklik tot tekst, ACCO, 2004.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving
De studenten moeten een drietal rapporten schrijven en toelichten.
Monitoraat op afspraak