Pedagogisch didactische vorming deel 1 (2007-2008)

Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden: - Observeren - Het lagere schoolkind: een eerste verkenning - Lessen voorbereiden - Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren - Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Hoofdcompetenties hierbij zijn: Typefunctie 1: De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kan op een doelgerichte, objectieve manier kinderen observeren en deze observaties juist interpreteren in functie van een juiste inschatting van de beginsituatie. - De student kan de principes van het ervaringsgericht onderwijs hanteren als richtsnoer voor goed onderwijs. - De student kan de verschillende componenten van een didactisch model verduidelijken en in een eenvoudige context toepassen. - De student verwerft inzicht in het leren op de verschillende domeinen: cognitief, dynamisch-affectief en psycho-motorisch. - De student kan verschillen tussen kinderen opmerken en tracht rekening te houden met de diversiteit in de klas. Typefunctie 2: De student als opvoeder: - De student is in staat een pedagogisch klimaat te scheppen dat gekenmerkt wordt door welbevinden en vertrouwen, door beschikbaarheid van de leerkracht en positieve verwachtingen ten aanzien van de leerlingen. Typefunctie 3: De student als inhoudelijk expert: - De student bezit de pedagogisch-didactische basisinhouden (observeren, lessen voorbereiden, ervaringsgericht werken, ...) - De student kan een begrippenkader hanteren in verband met het onderwijslandschap in Vlaanderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursussen van de docenten: - Observeren - Het lagere schoolkind: een eerste verkenning - Hoe lesvoorbereidingen maken? Een praktische handleiding bij het ontwerpen van lessen - Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren Handboek: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004. Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het onderwijslandschap in een notendop (uitgegeven door: Afdeling informatie en documentatie departement onderwijs, 2005)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Afhankelijk van de te realiseren competenties en de behandelde inhouden worden verschillende, meer gestuurde of meer zelfstandige, werkvormen gebruikt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

De beoordeling bestaat uit twee delen: - een schriftelijk examen: 85 % van het totaalcijfer - een taak met als onderwerp: Onderzoeksopdracht naar de leef-en belevingswereld van lagere schoolkinderen voor 15 % van het totaalcijfer. Een niet-correct schriftelijk taalgebruik wordt mee verrekend in de eindbeoordeling van deze taak. In de derde examenperiode wordt dit opleidingsonderdeel uitsluitend beoordeeld via een schriftelijk examen. (100 %)
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
85 schriftelijk examen 100 schriftelijk examen
15 taak
Bij dit opleidingsonderdeel worden twee differentiatieuren voorzien die als volgt worden ingevuld: - differentiatieuur 1: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitvoeren van de onderzoeksopdracht naar de leef- en belevingswereld van lagere schoolkinderen. - differentiatieuur 2: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitschrijven van de lesgang.
OA:
11267220
Code:
11267220
Vakcoördinator:
Ann Verheyen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands