Beeldende vaardigheid (2007-2008)

De inhoud omvat de volgende onderwerpen : Op eigen niveau : - opdrachten gericht naar het in beeld brengen van een idee. - zoektocht naar: suggestieve assemblagematerialen, originele dragers. - verdere uitdieping van de mogelijkheden met nieuwe en reeds gekende technieken, gebruik van hulpmiddelen, combinatietechnieken - het vervaardigen van educatief materiaal voor kleuters. - kijken naar hedendaagse kunst. Op kleuterniveau : - verder onderzoek naar mogelijke technieken met kleuters. - aanbod van originele dragers.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
Kritisch reflecteren - De student kan zich informeren a.d.h. van naslagwerken . - De student kan kritisch kijken naar beelden. Beelden selecteren en beoordelen. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling - De student kan creatief en expressief omgaan met de beeldaspecten van beeldende vorming.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen. - De student kan de muzische ontwikkeling van kleuters stimuleren. - De student kan educatief materiaal ontwikkelen. Inhoudelijk expert - De student kan impressies vormgeven dmv beeldende middelen. Innovator-onderzoeker - De student kan vernieuwende elementen, technieken aanwenden en aanbrengen. Cultuurparticipant - De student gaat spontaan op zoek in het kunst- en cultuuraanbod.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De competenties uit het 1ste jaar bereikt hebben.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- cursus en notities van de docent. - occasioneel informatie langs actueel kunstaanbod en kunsttijdschriften (zie modulebundel)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

- werkcollege (doesessies) - zelfstandig werk: taken, zelfstudie (bibliotheek, theater, musea, film,...) - hoorcollege

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De permanente evaluatie maakt voor 100% deel uit van je totale eindcijfer voor beeldende expressie.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 PE Taak
Contacttijd Monitoraten Coaching bij opdrachten
OA:
11260741
Code:
11260741
Vakcoördinator:
Ellen Decock
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands