De dierlijke productie
- Het belang van de dierlijke productie
- Aantal huisdieren
- De hoeveelheid dierlijke productie
- De productie per aanwezig huisdier
- De efficiëntie van de dierlijke productie
Dierenwelzijn in de veehouderij
- Evaluatie van welzijn
- Dierenwelzijn en huisvesting
- Dierenwelzijn in het spanningsveld tussen fysiologie en technologie
- Strategie van de distributie inzake dierenwelzijn
- Ethische aspecten van dierenwelzijn in de veehouderij
Dierengedrag
- Gedragsprogramma's
--- voedsel- en wateropname
--- grazen
--- rangorde
--- voortplanting
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis chemie
Basiskennis biologie en dierkunde
Elementaire kennis van voedermiddelen
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
Handboeken en tijdschriften over dieren
Bezoeken aan gespecialiseerde beurzen over dierlijke productie
Vaktijdschriften over zoötechnie
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving