Binnen dit opleidingsonderdeel leer je hoe je de psychosociale ontwikkeling van de kleuters kan stimuleren:
- via het aanbieden van verhalen en verwerkingsmogelijkheden erbij
- via morgenritueel en andere dagelijkse rituelen
- via andere activiteiten: gezelschapsspel, kringgesprek, huishoudelijke activiteit en eetmoment
- via het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing bij individuele kleuters
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk -en redeneervaardigheid:
De student kan de theoretische kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel toepassen bij het maken van de opdrachten binnen dit onderdeel.
Informatie verwerven en verwerken:
De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.
De student kan de opdrachten correct lezen en met alle gevraagde aspecten rekening houden, zodat de taak volledig is.
Kritisch reflecteren:
De student kan didactische materialen die voor kleuters op de markt zijn, kritisch beoordelen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Teamgericht kunnen werken:
De student kan bij de groepsopdracht huishoudelijke activiteit rekening houden met de verschillende groepsleden en is bekommerd om het groepsproces -en product.
Oplossingsgericht kunnen werken:
De student kan ingrepen bedenken om de psychosociale ontwikkeling van kleuters te bevorderen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
Leraar als inhoudelijk expert:
- De student kan volgende ervaringssituaties ontwerpen: gezelschapsspelen, kringgesprekken, morgenritueel, huishoudelijke activiteiten, vertellen van verhalen.
- De student kan met een aanbod inspelen op de basisbehoeften van kleuters.
- De student kan verschillende vertelvormen bij het vertellen van verhalen hanteren.
- De student kan verschillende verwerkingsvormingen na het vertellen van een verhaal bedenken.
Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan ervaringssituaties begeleiden in functie van het stimuleren van de psychosociale ontwikkeling van de kleuter.
- De student heeft oog voor wat leeft bij kleuters en kan mogelijkheden bedenken om hierop in te spelen.
- De student kan bij het aanbieden en verwerken van verhalen voor kleuters rekening houden met de beginsituatie van de kleutergroep.
Leraar als opvoeder:
- De student kan een voorbeeldfunctie stellen inzake gezond gedrag.
- De student kan het fysiek welzijn van de kleuter bevorderen.
- De student kan bij kleuters de verbondenheid met zichzelf en met de anderen stimuleren.
Leraar als organisator:
- De student kan volgende activiteiten gestructureerd, veilig en hygiënisch laten verlopen: morgenritueel, gezelschapsspel, kringgesprek, huishoudelijke activiteit, verhaal vertellen.
- De student kan volgende activiteiten schriftelijk voorbereiden: morgenritueel, gezelschapsspel, kringgesprek, huishoudelijke activiteit, verhaal vertellen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je weet hoe de psychosociale ontwikkeling bij een kleuter verloopt.
Verder geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: moduleboek
B. Verplichte leermiddelen
- Buts, L. (2007).
Moduleboek: Psychosociale ontwikkeling: deel 2. Onuitgegeven moduleboek voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L., Decock, E., Tutenel, P., & Vreys, J. (2006).
Werken met (gevoelsgeladen) verhalen in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2007).
Kringgesprek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2007).
Gezelschapsspel.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2007).
Het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing van individuele kleuters.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A. (2007).
Morgenritueel en contactspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A. (2007).
Dagelijkse rituelen.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A., & De Bie , L. (2007).
Didactiek van huishoudelijke activiteiten en eetmoment.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001).
Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholieke kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
- Laevers, F., & Depondt, L. (2004).
Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.
- VVKBAO. (2000).
Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
- Andere: monitoraat, coaching, zelfstandig werk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
- Andere: groepsopdracht
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
70
|
Schriftelijk examen
|
|
|
70
|
Schriftelijk examen
|
15
|
Taak rituelendoos
|
|
|
15
|
Taak rituelendoos
|
15
|
Opdracht
huishoudelijke act.
|
|
|
15
|
Opdracht
huishoudelijke act.
|
monitoraat
coaching bij de taak, opdracht