Module onderwijs anders (2007-2008)

In deze module richten we ons op nieuwe en andere (alternatieve) invalshoeken in het onderwijsgebeuren. Binnen opvoedende wetenschappen gaan we even een kijkje nemen bij het alternatief onderwijs. We krijgen een zicht op de klemtonen die in deze verschillende scholen gelegd worden. We ontdekken werkvormen die ook onze manier van lesgeven kunnen beïnvloeden. Het bezoek aan een alternatieve school zet deze theorieën kracht bij. Bij wiskunde houden we ons bezig met de vernieuwingen die het leerplan wiskunde heeft binnengebracht. Vernieuwingen waar de student in de lagere school nog niet mee te maken kreeg. We richten ons zowel tot het theoretisch kader, leerplannen en leerlijnen, als tot de praktische invulling in de verschillende methodes. We verkennen verschillende methodes om kinderen op een speelse en ongedwongen manier kennis te laten maken met andere talen : zowel talensensibilisering als taalinitiatie krijgen hier aandacht. Taalspelletjes, hoekenwerk, maar ook alternatieve methodes (vb. taakgerichte taalmethodes) om het Frans zelfs al bij erg jonge kinderen aan te brengen, komen uitgebreid aan bod en worden in de praktijk uitgeprobeerd. De bewegingspedagogiek van Sherborne leunt zeer dicht aan tegen de basisvoorwaarden van het ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool. Door doelgericht gebruik te maken van bewegingssituaties en lichamelijkheid proberen we de relatie kind, anderen en wereld op één of andere manier te verbeteren. Voor ICT gaan we samen op zoek naar verschillende sites die nuttig kunnen zijn om je taak als onderwijzer te kaderen. We nemen ook een kijkje bij de elektronische agenda en het rapport. Op aanvraag gaan we ook in om workshops te volgen om één of andere vaardigheid of programma dat handig is in de lagere school (verder) onder de knie te krijgen. Een heel gevarieerde module dus waarin vernieuwing en alternatief onderwijs de plak zwaaien.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
NIEUWE KLEMTONEN IN HET LEERPLAN WISKUNDE Functioneel geheel 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen Vaardigheid 1.2 Doelstellingen kiezen en formuleren Vaardigheid 1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving Functioneel geheel 3 De leraar als inhoudelijk expert Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen Vaardigheid 3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk Functioneel geheel 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker Vaardigheid 5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen Vaardigheid 5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen OPVOEDKUNDE SPECIFIEK Functioneel geheel 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker Vaardigheid 5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen 5.1.1 De leraar kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden 5.1.2 De leraar kan in samenspraak met het schoolteam vernieuwende inzichten die zich in de samenleving aandienen in zijn onderwijspraktijk integreren De ondersteunende kennis omvat kenmerken van schoolcultuur, relevante informatiebronnen met betrekking tot ontwikkelingen over onderwijs en samenleving, waaronder gelijke onderwijskansen en participatie. Functioneel geheel 9 De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap Vaardigheid 9.1 Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's De ondersteunende kennis omvat recente ontwikkelingen in onderwijs en referentiekaders om ontwikkelingen in onderwijs te duiden. Vaardigheid 9.2 Dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving ICT Functioneel geheel 3 De leraar als inhoudelijk expert Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen Kennen en kunnen gebruiken van elektronische agenda en rapporteringsprogramma. Wij maken kennis met DOELbewust en DOELpunt. Vaardigheid 3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk Functioneel geheel 4 De leraar als organisator Vaardigheid 4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren Rapport en agenda invullen. Vaardigheid 4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen Bij het opzoeken van sites zich richten op sites met een educatief karakter. Functioneel geheel 6 De leraar als partner van de ouders/verzorgers Vaardigheid 6.2 Met ouders/verzorgers communiceren over hun kind in de school Communicatie met ouders via rapport. Functioneel geheel 7 De leraar als lid van een schoolteam Vaardigheid 7.4 Zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen Raadplegen van sites waarop de leerkracht zich kan documenteren. SHERBORNE Functioneel geheel 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen Vaardigheid 1.1 De beginsituatie van de kinderen en de leerlingengroep achterhalen Je hebt inzicht in de motorische en lichamelijke ontwikkeling van de kinderen van de eerste graad. Vaardigheid 1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren Je kan een gepast en uitdagend bewegingsaanbod geven aan de verschillende ontwikkelingsniveaus. Functioneel geheel 2 De leraar als opvoeder Vaardigheid 2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de kinderen in de leerlingengroep en op school Je kan vertrouwen schenken en aandacht besteden aan sociale vaardigheden. Vaardigheid 2.2 De emancipatie van de kinderen bevorderen Je kan het zelfbeeld en de zelfstandigheid van de zesjarige bevorderen. Functioneel geheel 3 De leraar als inhoudelijk expert Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen Je kent de bewegingspedagogiek van V. Sherborne. Vaardigheid 3.2 De verworven kennis en vaardigheid aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk Je kan die kennis raadplegen en zinvol toepassen. Functioneel geheel 4 De leraar als organisator Vaardigheid 4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen Je kan een veilig en aantrekkelijk bewegingslandschap aanbieden. Je kan een gepast en uitdagend bewegingsaanbod geven aan de verschillende ontwikkelingsniveaus. Functioneel geheel 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker Vaardigheid 5.2 Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk Je kan informatiebronnen raadplegen en zinvol gebruiken. Vaardigheid 5.3 Het eigen functioneren bevragen en bijsturen SENSIBILISERING VAN DE TWEEDE TAAL Functioneel geheel 1 De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen Vaardigheid 1.4 De leerinhouden/leerervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod Mogelijkheden tot vakoverschrijdende activiteiten (ism muzische vakken) kennen en bereid zijn deze toe te passen in de lessen Frans in de basisschool. Vaardigheid 1.5 Een aangepaste werkvorm en groeperingsvormen bepalen Geschikt oefenmateriaal (in de vorm van contractwerk, werkbrief of hoekenwerk) verzamelen, selecteren en aanmaken, aangepast aan verschillende leertypes Vaardigheid 1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen Beschikbaar materiaal kennen en kunnen beoordelen, zowel voor formeel taalonderwijs Frans als voor taalsensibilisering en taalinitiatie. Vaardigheid 1.7 Realiseren van een krachtige leeromgeving ICT en multimedia die geschikt zijn voor leren van Frans in de basisschool kennen, selecteren en functioneel leren gebruiken. Vaardigheid 1.9 Observeren/proces en product evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie Functioneel geheel 3 De leraar als inhoudelijk expert Vaardigheid 3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden (incl. Frans) en leergebiedoverschrijdende thema's volgen Basiskennis van het Frans beheersen en dit aantonen door foutloze oefeningen en opdrachten op te stellen. Functioneel geheel 4 De leraar als organisator Vaardigheid 4.4 Een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen In staat zijn een taalhoek in te richten, verzamelen van materiaal voor contractwerk, hoekenwerk, taalspelletjes enz. Functioneel geheel 5 De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker Vaardigheid 5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen Principes van taakgericht onderwijs kennen en kunnen aanwenden. Taalsensibiliserings- en taalinitiatie- initiatieven kennen en bereid zijn deze toe te passen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student is op de hoogte van het reilen en zeilen van de 'gewone' lagere school. De student heeft al enige praktijkervaring in het 'gewone' onderwijs in de basisschool. De student is gewend om de computer, meer bepaald het internet, te gebruiken. De student is vertrouwd met de wiskunde van de lagere school.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Moduleboek

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • aan de computer
  • praktische proef

B. Omschrijving

Nieuwe klemtonen in het leerplan wiskunde 25 % Alternatieve onderwijssystemen 20 % ICT 10 % Sherborne 15 % Sensibilisering van de tweede taal 30 % De student maakt kennis met alternatieve scholen en verdiept zich hierin dankzij observatie-opdrachten. De student maakt kennis met de specifieke bewegingsoefeningen van Sherborne. De student gaat dieper in op de theorie van de nieuwe klemtonen in het wiskundeleerplannen. Praktische oefeningen worden ook aangeboden. De student maakt een oefening voor ruimtelijke oriëntatie die onmiddellijk praktisch bruikbaar is bij de stage. De student maakt kennis met een elektronische agenda en elektronische rapportering.
OA:
10250330
Code:
10250330
Vakcoördinator:
Dré Sebrechts
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands