Godsdienst deel 2 (2007-2008)

- De student maakt kennis met belangrijke verhalen uit het Nieuwe Testament. Deze verhalen worden historisch en thematisch-theologisch gekaderd. Tevens worden er krijtlijnen uitgezet voor een zinvolle didactische verwerking van deze verhalen op het niveau van de lagere school. - Verschillende werkvormen worden aangereikt met het oog op een diepgaande levensbeschouwelijke communicatie met de kinderen én de studenten. - Zowel vanuit inhoudelijk als vanuit vakdidactisch oogpunt wordt ingegaan op het belang van rituelen en levensbeschouwelijke feesten.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert - De student kan via thematische leessleutels nieuwtestamentische verhalen kaderen en kan die verhalen op een verantwoorde manier hanteren in de lagere school. Begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen - De student kan tot diepgaande levensbeschouwelijke communicatie met kinderen komen via geëigende werkvormen. Cultuurparticipant - De student kan met een open en onbevooroordeelde blik christelijke en andere levensbeschouwelijke verhalen en rituelen interpreteren. Innovator/onderzoeker - De student kan zichzelf zinvol positioneren op levensbeschouwelijk vlak.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- De Meyere, J. (2007). Godsdienst 2. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. - Devijver, J. (1998). Vingerafdrukken van God: Bijbelverhalen eigentijds herlezen. Averbode: NV Uitgeverij Altiora Averbode.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

In het discussieseminarie zal de student verschillende kernthema's van het godsdienstonderwijs kritisch bespreken. Tijdens het groepswerk zal de student in groep een bijbelverhaal inhoudelijk analyseren en didactisch exploreren.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
80% Mondeling 100% Mondeling
20% Permanente evaluatie
Voor deze onderwijsactiviteit worden monitoraatsuren voorzien.
OA:
11268050
Code:
11268050
Vakcoördinator:
Job De Meyere
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands