- werken met een casus
- de concrete vertalling van het Gok- en zorgbeleid in de school met inbegrip van de
werking van het MDO en rol van het CLB
- stress bij kleuters
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student is in staat om pedagogisch-didactische maatregelen af te stemmen op de noden van de klasgroep en op deze van individuele kinderen.
Opvoeder
- de student in staat om kleuters met sociaal-emotionele problemen te zien en op hen in te spelen met gepaste interventies.
Inhoudelijk expert
- de student heeft inzicht in het GOK en de zorg en hoe deze gestalte kunnen krijgen in de kleuterschool.
- de student heeft inzicht in het takenpakket van de GOK-leerkracht en de zorgcoördinator
Lid van het schoolteam
- de student in staat te overleggen met medestudenten in de zoektocht naar een geschikte aanpak voor kleuters die zorg nodig hebben.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Bertrands, E., De Medts, C., & De Scheppere,G. (2003).
Kleuterstappen in beweging. Bewegingszorg voor het jonge kind. Leuven: Acco.
Laevers, F.(red), Aerden, J., Derycke, C., Coenen, A., Debryckere, G., Coenen, A.,Depondt, L. et al. (2001).
Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: Cego Publishers.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- open boek
- individuele taak
B. Omschrijving
Mondeling open-boekexamen met presentatie van de casus
Telt mee voor 30%