Zorgverbreding gewoon onderwijs (2007-2008)

- werken met een casus - de concrete vertalling van het Gok- en zorgbeleid in de school met inbegrip van de werking van het MDO en rol van het CLB - stress bij kleuters

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student is in staat om pedagogisch-didactische maatregelen af te stemmen op de noden van de klasgroep en op deze van individuele kinderen. Opvoeder - de student in staat om kleuters met sociaal-emotionele problemen te zien en op hen in te spelen met gepaste interventies. Inhoudelijk expert - de student heeft inzicht in het GOK en de zorg en hoe deze gestalte kunnen krijgen in de kleuterschool. - de student heeft inzicht in het takenpakket van de GOK-leerkracht en de zorgcoördinator Lid van het schoolteam - de student in staat te overleggen met medestudenten in de zoektocht naar een geschikte aanpak voor kleuters die zorg nodig hebben.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Bertrands, E., De Medts, C., & De Scheppere,G. (2003). Kleuterstappen in beweging. Bewegingszorg voor het jonge kind. Leuven: Acco. Laevers, F.(red), Aerden, J., Derycke, C., Coenen, A., Debryckere, G., Coenen, A.,Depondt, L. et al. (2001). Procesgericht Kindvolgsysteem voor kleuters. Leuven: Cego Publishers.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek
  • individuele taak

B. Omschrijving

Mondeling open-boekexamen met presentatie van de casus Telt mee voor 30%
OA:
11261280
Code:
11261280
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands