In het kader van de vakdidactiek geschiedenis komen volgende onderdelen aan bod :
- systematische (groeps)reflectie over voorbereide en gegeven stagelessen
- evaluatie in het geschiedenisonderwijs
- gidsvaardigheden :
- gidsen van een monument uit de eigen gemeente
- gidsen van een tentoonstelling voor leerlingen van het derde jaar secundair onderwijs
- begeleiden en gidsen van leerlingen van het derde jaar secundair onderwijs bij een stadsexcursie naar Brugge
- in de academiejaren die met een even jaartal beginnen : gidsen van medestudenten Engels en/of geschiedenis in het British Museum in Londen tijdens een vakoverschrijdende reis naar Engeland
- een creatieve presentatie-opdracht : Romeinse keizers en propaganda
- analyse van de voorgeschreven leerplannen geschiedenis voor de tweede graad
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
je bent in staat om deels begeleid verdere stappen te zetten vanuit de vakdidactische principes waarmee je in het eerste jaar kennismaakte
je kan een toets opstellen over een afgebakende leereenheid
je kan via een opbouwende module gidsvaardigheden verwerven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als toekomstige leerkracht geschiedenis ben je van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden.
Je bent je bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen.
Je beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs en het eerste jaar Baso. Daarnaast toon je een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
- cursussen van de docent
- II. De klassieke beschavingen (Rome)
- excursiebundel Brugge en Engeland
- didactisch pakket tentoonstelling over de pest
- leerplannen tweede graad
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- stage
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
persoonlijk contact op de campus, via mail of telefoon