Communicatieve vaardigheid (2007-2008)

Leereenheid spreekvaardigheden: - Correct taalgebruik op klank-, woord- en zinsniveau - Stem- en articulatietechnieken - Stemhygiëne - Para- (en non-verbale) communicatie Leereenheid schrijfvaardigheden: - Correct taalgebruik op woord-, zins- en tekstniveau en op niveau van spelling - Bronvermelding

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren - De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken. - De student kan kritisch kijken en luisteren naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken - De student kan zijn mening mondeling en schriftelijk duidelijk verwoorden voor collega's en ouders. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben - De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden. Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk - De student ziet het belang in van een juiste en duidelijke taal in het onderwijs. Hij is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie op vlak van taal.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
C 1: Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van leerlingen adequaat begeleiden in Standaardnederlands. C 3: Inhoudelijk expert: - De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal die voldoende model staat voor de leerlingen. - De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek. - De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken. - De student schrijft doelgericht verschillende soorten teksten. - De student kijkt en luistert kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

- Geerts, E. (2007). Communicatieve vaardigheden: Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. - Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure. - Cursus 'communicatieve vaardigheid' en 'stijlwijzer' op http://toledo.khk.be

C. Aanbevolen leermiddelen

De aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement in Vorselaar. Leereenheid spreekvaardigheden - Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: consonanten. Leuven: Acco. - Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: vocalen en diftongen. Leuven: Acco. - Hogeschool van Utrecht. (1999). Boeiend voor de groep. Ontspannen en effectief spreken. [Cd-rom]. Utrecht: s.n. Leereenheid schrijfvaardigheden - Sevenhant, V. (2006). Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure. - Woordenlijst Nederlandse Taal. (2005). Samengesteld door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie in opdracht van de Nederlandse Taalunie, met een Leidraad door Ludo Permentier. Tielt: Lannoo.

A. Types

  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 Praktische proef 50 Praktische proef
35 Schriftelijk examen 50 Schriftelijk examen
15 Permanente evaluatie
Clausule: Een onvoldoende op één van beide leereenheden (spreek- of schrijfvaardigheden) leidt automatisch tot een onvoldoende op het opleidingsonderdeel 'communicatieve vaardigheid'. - Oriënterend advies i.v.m. (1) spreek- en (2) schrijfvaardigheden (spelling) - Monitoraten
OA:
11267910
Code:
11267910
Vakcoördinator:
Els Geerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands