Tijdens het masterjaar nemen alle studenten deel aan een buitenlandse reis die maximaal 5 lesdagen invult.
De activiteit "buitenlandse reis" maakt een verplicht en integraal deel uit van de master opleiding.
Getracht wordt om de studenten zoveel als mogelijk bij de organisatie te betrekken.
Tijdens de buitenlandse reis wordt ernaar gestreefd om per dag twee bedrijfsbezoeken te organiseren. Deze bedrijven situeren zich in de opleidingssfeer van de deelnemende studenten.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:
De studenten kunnen een planning opmaken: De studenten worden sterk betrokken bij de voorbereiding van de buitenlandse reis.
De studenten kunnen verantwoordelijkheden opnemen : In kleinere groepjes wordt de organisatie van de reis aangevat.
Studenten kunnen in groep beslissingen nemen: Er wordt getracht om alles op een democratische manier te beslissen: tijdstip, land van bestemming, keuze van te bezoeken bedrijven.
De studenten kunnen zich in een vreemde taal uitdrukken: Tijdens de studiebezoeken dient van elk bezoek een verslag gemaakt te worden. Dit verslag is deels gebaseeerd op antwoorden en vragen die tijdens de bezoeken gesteld werden.
De studenten kunnen een verhalend verslag maken van elke activitiet: Na afloop van de reis wordt door de studenten een uitgebreid reisverslag opgemaakt. Dit kan dienen als referentiemateriaal voor volgende jaren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
- 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Studenten kunnen in groep werken aan de voorbereiding en tijdens de uitwerking van een project.
De studenten kunnen vergelijkingen maken op maatschappelijk vlak betreffende de situatie van de bezochte buitenlandse bedrijven, in vergelijking met bedrijven in Vlaanderen.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Studenten kunnen zeer concrete vergelijkingen maken tussen aanverwante bedrijven in Vlaanderen en in het buitenland.
Ze kunnen verschillen en overeenkomsten duiden, en de reden en achtergrond van deze verschillen en overeenkomsten kaderen in een internationale context.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten beschikken over een basis talenkennis om anderstalige uitleg in de bezochte bedrijven te verstaan.
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Tijdens de voorbereidingsfase van de reis zullen alle mogelijke bronnen dienen aangeboord te worden om een degelijk programma van bedrijfsbezoeken, overnachtingsmogelijkheden, educatieve en culturele activiteiten uit te werken.
A. Types
- groepswerk
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
De studenten bereiden de bedrijfsbezoeken voor en bezorgen aan de andere studenten informatie betreffende het te bezoeken bedrijf. Deze informatie trekt vergelijkingen met vergelijkbare bedrijven in Vlaanderen.
A. Types
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
- individuele taak
- projectwerk
B. Omschrijving
Het ganse proces van de activiteit "buitenlandse reis" wordt beoordeeld. Elke student zal een of meerdere taken te vervullen krijgen, te beginnen bij de voorbereiding, tot en met het afleveren van een uitgebreid eindverslag.
De begeleiding van de activiteit "buitenlandse reis" gebeurt door een docent die bij aanvang van de eerste organisatiestappen wordt aangeduid.
De buitenlandse reis zelf wordt begeleid door een minimum twee docenten.