Opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk (2007-2008)

Thema 1
-De methodiek van actie-onderzoek als een cyclisch-spiraalvormig proces -Voorbeelden van goede praktijk
Thema 2
-Analyse van integrale leercontexten. -De invloed van materiaalfactoren op het leren van begripsgedrag -Methoden van inductief leren

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Thema 1: Van reflectie naar actie-onderzoek in de eigen onderwijspraktijk Het versterken van basiscompetentie 5 "de leraar als innovator en onderzoeker"; basiscompetentie 7: "lid van een schoolteam".
-De student reflecteert kritisch over zijn praktijk in de langdurige stage. Hij neemt initiatieven om deze te verbeteren en richt zich hierbij specifiek naar het verbeteren van het leergedrag. Hij verzamelt systematisch gegevens om zijn handelen te onderbouwen. -Hij informeert en betrekt evt. de mentor en andere collega's hierbij en rapporteert ook zijn bevindingen.
Thema 2: Het leren van begripsgedrag Het versterken van de basiscompetentie 1 m.b.t. " de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen".
-De student kan een onderwijsstrategie ontwerpen, meer bepaald een inductieve werkwijze, en deze baseren op leerpsychologische en kennistheoretische theorieën, .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

M.b.t. thema 1:

-Beheersing van de reflectieve vaardigheden geoefend in de stages vooral van het tweede jaar.
M.b.t. thema 2:
-Inzichten meedragen vanuit het tweede jaar opvoedkundige wetenschappen, in bijzonder over leerpsychologische theorieën.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursussen van de docent Eigen notities

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 permanente evaluatie 100 taken
OA:
11261450
Code:
11261450
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands