Stage deel 1 (2007-2008)

De student observeert klassituaties in de lagere school en leert in korte doe-momenten een leeractiviteit opzetten zoals bijvoorbeeld 'een verhaal vertellen'. In die eerste contacten onderzoekt de student de belevingswereld(en) van kinderen. In de stagemodule leert de student lesvoorbereidingen opstellen en in de daarop volgende stage-activiteiten leert de student in een reële klassituatie kinderen te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsprocessen en verwerft hij de vaardigheid van het klashouden.

A. Algemene competenties

  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student leert om leer- en ontwikkelingsprocessen van kinderen te begeleiden, hen te begeleiden in hun opvoedingsproces en tot een vlotte klasorganisatie te komen. De student verwerrft daatnaast ook inhoudelijke expertise om de verschillende vakken op een inzichtelijke manier over te brengen. Hij is tenslotte in staat om te reflecteren op het eigen leerproces. Een nauwkeurige invulling van dit eerste compententieniveau is te vinden in het het stage-informatieboek, waar de leerlijn van 1 Balo naar 3 Balo gedetailleerd staat uitgeschreven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis nodig.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Stageinformatieboek + noodzakelijke documenten. Je stageboek met lesvoorbereidingen en reflecties zijn een neerslag van je leerproces.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

De student loop voornamelijk stage in de tweede en derde graad van de lagere school. De voorbereiding van de stage gebeurt in het begin docentgestuurd en evolueert naar studentgestuurd. De student krijgt per stageperiode tijd ingebouwd in het uurrooster om zich voor te bereiden op de stage. Op deze vastgestelde tijdstippen kan hij beroep doen op indivduele begeleiding Verder krijgt hij in alle opleidingsonderdelen - maar in het bijzonder in didactische ateliers - een gerichte voorbereiding om het vereiste stageniveau te kunnen halen. Na elke stage krijgt de student feedback van de mentor en/of docent om het leerproces te kunnen optimaliseren. In persoonlijk leermanagement leert de student te reflecteren op zijn stage-ervaringen.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De stage wordt permanent opgevolgd en geëvalueerd. In juni is er een synthese-evaluatie, waar het stagecijfer wordt toegekend. Voor stage is geen derde zittijd mogelijk. Een gedetailleerde beschrijving van de afspraken is te vinden in het stageinformatieboek. Begeleiding door alle docenten bij de stagevoorbereiding (voornamelijk tijdens de didactische ateliers), stagefeedback van de mentor en/of de bezoekende docent bij de stagelessen, begeleiding bij reflectie op stage in 'persoonlijk leermanagement'.
OA:
11260240
Code:
11260240
Vakcoördinator:
Ann Verheyen
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands