- opbouw en stijl van een zakelijke tekst
- vorm en schikking van een zakelijk bericht
- mondelinge presentaties
- telefoneren
- vergaderen
- verslagen en rapporten
- communicatie bij een handelstransactie: prijsaanvraag, offerte, bestelling, bericht van verzending, klacht, antwoord op klacht, rappelbrief
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Bij de inkoop communiceren in de bijhorende taal en rekening houden met de taal van de leverancier.
- C07 Kan bij het distributieproces communiceren in de bijhorende taal.
- C12 Managementvaardigheden beheersen waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
Toelichting:
- Studenten kunnen mondeling en schriftelijk communiceren volgens de principes van de moderne, zakelijke communicatie.
- Studenten kunnen bij de inkoop vlot communiceren in het Nederlands met de leverancier.
- Studenten kunnen bij het ganse distributieproces vlot communiceren in het Nederlands.
- Studenten beheersen managementvaardigheden waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: geen
- Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: diploma secundair onderwijs
- Studenten bezitten de volgende competenties: geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Baeckens R., Meukens P. (2003).
Zakelijke Communicatie. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.
KHKempen stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. (2007). Geel: Campinia Media.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
- presentatie
- individuele taak
- projectwerk
B. Omschrijving