In deze praktijkmodule, die samengaat met een stage in het eerste leerjaar, verwerf je didactische inzichten die een onderwijzer nodig heeft voor het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van leeractiviteiten in het eerstel leerjaar.
Uitgangspunt zijn gerichte observaties in de lagere school welke worden geanalyseerd in docentgestuurde activiteiten. Tijdens student- en vraaggestuurde individuele contactmomenten wordt je bij de concrete voorbereiding van de stage begeleid.
A. Algemene competenties
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
De cursus die je ontvangt bij het begin van de module bevat de nodige informatie.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- stage
- Andere: didactisch atelier
B. Omschrijving
A. Types
- individuele taak
- Andere: overall-toets
B. Omschrijving
Eindresultaat van de module = 40% taken + 60% overall-toets.