Er wordt duidelijk gemaakt waarom beweging zo belangrijk is in de kleuterschool. Tevens maak je kennis met algemene doelen van beweging in de kleuterschool.
Vanuit observatie en hoorcolleges krijg je inzicht in de motorische ontwikkeling van het kind. Je maakt kennis met de groeilijnen van de verschillende bewegingsvaardigheden.
De student leert hoe hij in de praktijk de motorische ontwikkeling van kleuters kan stimuleren.
Via didactische oefening leer je de volgende activiteiten uitwerken en begeleiden.
- bewegingsspel in de kleuterklas
- bewegingsspel in de zaal ,
- tikspel
- bewegingsactiviteit met klein materiaal
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
In de didactische ateliers kan de student :
spelen selecteren en creatief verwerken
kritisch reflecteren over zijn didactische bekwaamheid.
samenwerken met anderen
leiding nemen over een groep
.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student een gepast en aantrekkelijk bewegingsaanbod geven aan de verschillende ontwikkelingsniveau's. De student kan de beginsituatie van de kinderen en de groep achterhalen. De student kan activiteiten selecteren in functie van ontwikkelingsniveau van de kleuter. De student kan bewegingsactiviteiten begeleiden en de juiste impulsen geven.
Als opvoeder( tijdens stage) : De student kan veilige en aantrekkelijke spel en -bewegingsituaties aanbieden waarin kinderen hun mogelijkheden zelf kunnen leren ontdekken en plezier beleven aan het bewegen. De student kan tijdens bewegingsactiviteiten het zelfbeeld en het individuele welbevinden van kinderen bevorderen via positieve feedback en gepaste impulsen. De student kan tijdens bewegingsactiviteiten aandacht besteden aan elementaire sociale vaardigheden zoals rekening houden met anderen, afspraken naleven, spelregels respecteren zorg dragen voor materiaal...
Als inhoudelijk expert : De student kan inzicht verwerven in basiskennis van bewegingsopvoeding en bewegingsontwikkeling van de kleuter. De student kan de verworven kennis zinvol toepassen in activiteiten van bewegingsopvoeding. De student kan informatiebronnen van bewegingsopvoeding raadplegen en zinvol gebruiken.
Als organisator: De student kan stimulerende en veilige bewegingsspelen en -situaties opbouwen. De student kan bewegingsactiviteiten plannen in een dag- en weekschema.
Als onderzoeker: De student kan gegeven bewegingsactiviteiten kritisch bevragen wat betreft inhoud, begeleiding, leereffect.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifike voorkennis voor vereist. Je moet wel open staan om je zintuigen en je lichaam te leren gebruiken.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Moduleboek: studiehandleiding en reader
* Cursus lector
* Bertrands, E.& Florquin, V;(2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven:Acco
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- hoorcollege
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
Permanente evaluatie : actief deelname aan de didactische ateliers, attitudes
Schriftelijk examen : inzicht in de motorische ontwikkeling en hoe dit stimuleren bij kleuters.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
20 %
|
Permanente evaluatie
|
|
|
100
|
Schriftelijk examen
|
80%
|
Schriftelijk examen
|
|
|
|
Tijdens de coachingsuren hebben de studenten de kans om hun groepswerk inhoudelijk te bespreken met de docenten.
Begeleiding : 2 u coaching
|