Duurzaam ondernemen (2007-2008)

Steeds meer bedrijven en hun investeerders vinden het niet alleen belangrijk om aan omzet of winst te denken, maar hebben ook oog voor hun werknemers, klanten en omgeving. Duurzaam ondernemen is aan een opmars bezig. De Belgische bedrijven die inspanningen doen om duurzaam te ondernemen vormen vandaag nog een minderheid, maar steeds meer bedrijven sluiten aan. Toch blijft het moeilijk om het gros van de Belgische bedrijven te overtuigen dat duurzaam ondernemen belangrijk is. Enkele grote ondernemingen of internationale bedrijven in ons land integreren duurzaam ondernemen in hun bedrijfs- en communicatiestrategie, maar de KMO's, die meer dan 90 % van alle bedrijven in Belgiƫ uitmaken, zijn veel moeilijker te bereiken. Dat heeft te maken met het concept zelf. Wat vooral naar voor komt is dat het een manier van samenleven is waar alle stakeholders in betrokken kunnen worden. Daarom wordt in de cursus eerst een korte inleiding gegeven over de moeizame relatie die zakenethiek met het bedrijfsleven heeft en hoe die evolueert. Vandaaruit wordt overgegaan op de ethische reflectie via het stakeholdersmodel van Freeman. In een tweede deel wordt de link gemaakt met duurzame ontwikkeling in het algemeen om uiteindelijk bij het duurzaam ondernemen zelf stil te staan en zich te vergewissen van de huidige situatie in de - vooral - Belgische bedijfswereld.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Cursustekst

C. Aanbevolen leermiddelen

De student wordt nadrukkelijk verzocht dit onderwerp in de actualiteit te volgen.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • projectwerk

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit een gedeelte denk- en redeneervragen en de presentatie in groep van een specifieke opdracht over duurzaam ondernemen.
OA:
02256572
Code:
02256572
Vakcoördinator:
Piet Lambrecht
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands