Verpleegkunde van specifieke patiëntengroepen (2007-2008)

De leerinhouden van specifieke patiëntengroepen zijn : zorg aan de chirurgische patiënt (de pre-operatieve voorbereiding van de patiënt en basiswondzorg) zorg rond de diabetes patiënt zorg rond het kind (de cyclus van het menselijk leven en de lichamelijke groei en ontwikkeling) zorg rond de geriatrische zorgvrager (basisbegrippen i.v.m. het ouder worden, verouderingsverschijnselen, de wetenschap geriatrie enz.) zorg voor de terminale en overleden patiënt zorg voor de zorgvrager met functiebeperkingen zorg rond de langdurig gehospitaliseerde zorgvrager zorg in acute noodsituaties

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
De student toont de bereidheid om de beroepsspecifieke attituden verder te ontwikkelen De student bouwt een professionele relatie op vanuit een holistische mensvisie De student bouwt intraprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen De student bouwt interprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen De student organiseert en coördineert de zorg voor de individuele cliënt De student organiseert en coördineert de zorg voor een patiëntengroep De student onderkent het belang en het nut van verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek De verpleegkundige analyseert kritisch verpleegkundige handelingen en past ze aan aan nieuwe inzichten

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: Stappenplannen en checklists, demonstratie materia

B. Verplichte leermiddelen

Damme, K.( 2006). Zorg rond de diabetes patiënt. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Pairoux, M.( 2006). Zorg rond de chirurgische patiënt. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Thijs, K. (2006). Zorg van de oudere zorgvrager. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Boey, C. (2006). Zorg rond het kind. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, 148p. Rode Kruis Vlaanderen, Praktijkboek Eerst hulp. VAN MEER, (2001). Elementaire sociale vaardigheden. Houten/Diegem : Bohn Stafleu Van Loghum Vermaat, J.H.( 2001). Rekenen in de gezondheidszorg. Dwingeloo : Kavanah Stappenplannen i.v.m.technische vaardigheden en checklisten. Niet gepubliceerde documenten, KHKempen,

C. Aanbevolen leermiddelen

Video's met gedemonstreerde vaardigheden

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: Vaardigheidsonderwijs en simulatiepatiënten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • praktische proef
  • Andere: groepswerk

B. Omschrijving

OA:
07281030
Code:
07281030
Vakcoördinator:
Chrisje Boey
Semester:
2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands