In het eerste jaar verwerven de studenten een basiskennis over de economische aspecten van het menselijk gedrag en de economische dimensie van het samenlevingsgebeuren. De focus ligt op het handelen van consumenten en de gezinnen. Daarnaast is het de doelstelling om de basiscomponenten en werking van het economisch systeem te kennen en te begrijpen. De verschillende bouwstenen worden behandeld vanuit actuele thema's die raken aan de leefwereld van de student en het later beroep als MA. Ook de 'economische rationaliteit' in de non profit komt aan bod. De economische theorie wordt logisch opgebouwd en op een bevattelijke manier voorgesteld door voorbeelden uit de dagelijkse realiteit (o.a. krantenberichten). Er wordt actief gewerkt met concrete voorbeelden om de samenhangen tussen economische theorie en actualiteit beter te begrijpen en te kunnen kaderen binnen een breder maatschappelijk kader.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:
De MA houdt in zijn handelen rekening met de maatschappelijke betekenis van zijn werk vanuit een economisch perspectief. Hij is zich bewust van de maatschappelijke en economische betekenis van zijn handelen en zijn werk en ontwikkelt zijn handelen en zijn werk in het perspectief van de economische realiteit.
Concreet betekent dit dat de MA sociale veranderingen kan kaderen op het snijvlak van mens en samenleving, met de focus op het micro- en macrovlak. Hij/zij kan zich oriënteren op literatuur die, vanuit één of meerdere disciplines, menselijke en maatschappelijke problemen kadert en analyseert. Hij/zij kan actuele economische vraagstukken analyseren alsook reflecteren over de wisselwerking en samenhang met de praktijk van het sociale werk, met de klemtoon op het individuele niveau en de gezinnen als consument.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
/
A. Type
- audiovisueel materiaal
- handboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
De Cnuydt, I. & De Veldere, S. Economie Vandaag 2007 (Academia Press, 2007)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- Andere: consult
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Met vragen m.b.t. de cursus of andere kunnen de studenten steeds beroep doen op de docente, tijdens de lesmomenten (voor of na de les), via email, of - indien nodig - tijdens een individuele afspraak.