Didactische ateliers deel 1 (2007-2008)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student met de nodige ondersteuning basisvaardigheden die hij/zij nodig heeft in de klaspraktijk (observeren, lessen voorbereiden, eenvoudige werkvormen hanteren, betrokkenheid verhogen). In kleinere groepen en in gestructureerde situaties oefent de student deelcompetenties die nodig zijn om in de meer complexe situatie van het hele klasgebeuren goed te functioneren. Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak waarin alle leerdomeinen een plaats krijgen. Ze zijn een directe voorbereiding op stage en helpen om met meer zelfvertrouwen de eerste stappen in het "lesgeven" te zetten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: extra muros opdrachten
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Cursus docenten 1 BaLO Leermiddelen Basisschool : handleidingen,werkboeken, MILE Leerplannen Basisonderwijs

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: extra muros opdrachten

B. Omschrijving

Groepswerk in verband met observatiemethodes , opmaken lesvoorbereiding Raadplegen van eindtermen en leerplandoelen. Begeleid Zelfstandig Leren : groepswerk, opdrachten per twee studenten en individuele opdrachten. Werkcolleges in verband met betrokkenheidsverhogende factoren en didactische werkvormen. Extra muros-opdrachten : bezoeken aan gemeentehuis, VVV-kantoor,....terreinopdrachten in verband met de exploratie van de eigen omgeving.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

Procesavaluatie = 25 % ( Elk atelier beslaat 5 %) Schriftelijke taak : lesvoorbereiding : 5 % Mondelinge presentatie : - opdracht in verband met betrokkenheidsverhogende factoren - schriftelijke taak in verband met de verschillende ateliers - map met de resultaten van de groepsopdrachten; Bij het oefenen tijdens de didactische ateliers krijgt des student ondersteuning van betrokken lectoren uit verschillende opleidingsonderdelen. Er worden geen monitoraten voorzien.
OA:
10250051
Code:
10250051
Vakcoördinator:
Leen Van Hove
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands