Fysica - vakdidactiek (2007-2008)

- Studie van didactische werkvormen: vraagtechniek in het onderwijsleergesprek; de demonstratieproef; het practicum; de oefeningenles; ICT in de fysicales - Leerplan natuurwetenschappen - Didactische noten uit de cursus - Didactische aspecten proeven en practica

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ... beheerst de student de belangrijkste werkvormen: vraagtechniek in het onderwijsleergesprek; de demonstratieproef; het practicum; de oefeningenles; ICT in de fysicales. Als inhoudelijk expert ... gebruikt de student consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode. De resultaten van practica kan hij verwerken in een verslag. De student heeft kennis van het didactische aspect van de proeven en practica 2 BaSO. De student kan omgaan met de didactische infrastructuur. Als innovator en onderzoeker ... kan de student in team werken aan de onderzoeksopdrachten uit de BZL-module "werkvormen" en zijn ideeën schriftelijk en mondeling verantwoorden. Hij bezit de nodige algemene en ICT-vaardigheden om bovenstaande werkvormen toe te passen. De student is gefocust op fysicaverschijnselen in de leefwereld; hij kan de fysische wetmatigheden plaatsen in een brede context.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Leerinhouden vakinhoud en vakdidactiek 1 BaSO.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Cursus docent: "Didactiek fysica 2" met o.a. de BZL-module "Werkvormen" (basistekst + studiewijzer) - Bibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften. - Vaklokaal: materieel voor demonstraties en practica, handleidingen Labsoft en Coach - Leerplatform Toledo - Notities door studenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Werkcollege: didactische opdrachten uitvoeren in groep. Begeleide zelfstudie: de module "werkvormen" wordt verwerkt via BZL, ondersteund door een basistekst en een studiewijzer. De docent treedt op als coach. De resultaten worden schriftelijk en mondeling gerapporteerd en bediscussieerd.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

In de cursus vakdidactiek wordt gekozen voor een taak- en probleemgericht onderwijs. De evaluatie is afgestemd op deze aanpak. Dit betekent dat niet alleen de schriftelijke werkstukken worden gequoteerd (b.v. verslagen van de practica, didactische oefeningen, werkmap module "werkvormen", tussentijdse evaluaties,...) maar dat ook andere praktijk- en metacognitieve opdrachten (b.v. uitvoering practica, demonstraties, een lesfase geven, zelfevaluatie, ...) deel uit maken van de beoordeling. Op het einde van het jaar worden de kennisaspecten van de cursus schriftelijk geëvalueerd.
OA:
10254251
Code:
10254251
Vakcoördinator:
Marc Van Dooren
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands