Het theoretisch portfolio wil de student leren de in het eerste jaar verworven theoretische kennis te integreren in de beroepspraktijk. Studenten krijgen daarvoor een aantal gerichte vragen uit de verschillende theorievakken van het eerst jaar mee op stage. Het oplossen van die vragen dwingt hen de verschillende theoretische benaderingen in de praktijk te herkennen, uit te leggen, toe te passen en te toetsen.
Op basis van de verworven kennis wordt de student gevraagd een probleemstelling relevant voor de stageplaats te formuleren en deze met behulp van gekende en nieuw te verwerven theoretische kennis uit te werken. Deze oefening als voorbereiding voor het eindwerk
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- Andere: moduleboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- groepswerk
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- individuele taak
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Andere vakdocenten: Veerle Declerck, Murniati Draulans, Daniël Janssens en An Opsteyn