Geschiedenis (2007-2008)

In het tweede jaar staat de chronologische studie de Romeinse beschaving en die van de middeleeuwen op het programma. De verschillende beschavingen bestudeer je in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding. De studie van de klassieke oudheid gebeurt zoveel mogelijk vanuit een globale visie op de klassieke mediterranne cultuur. In het eerste semester verloopt grotendeels docentgestuurd, in het tweede semester verloopt de behandeling van de leerinhouden deels zelfstandig door de studenten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
  • je kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en aan het globaal historisch referentiekader
  • je slaagt erin deze leerinhouden zelf eigen te maken door het bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal
  • je kan werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Als toekomstige leerkracht geschiedenis ben je van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden. Je bent je bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen. Je beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs en het eerste jaar Baso. Daarnaast toon je een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • eigen cursussen van de docent
    • II. De klassieke beschavingen (Rome)
    • III. De verdeelde wereld (middeleeuwen)
  • excursiebundel Brugge en Engeland
  • didactisch pakket tentoonstelling over de pest
  • HAYT, F., GROMMEN, J., e.a. Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis. Uitgeverij Van In. Wommelgem. (recentste uitgave)
  • DEKELVER, J., DE VOLDER, P., e.a. o.l.v. GORIS, G. Storia 2. Leerboek. Uitgeverij Van In. Wommelgem. (recentste uitgave)
  • DEKELVER, J. MAGERMAN, P., e.a. o.l.v. GORIS, G. Storia 3. Leerboek. Uitgeverij Van In. Wommelgem. (recentste uitgave)
  • BELIEN, H., MEIJER, F., De klassieke Oudheid in een notendop. Prometheus. Amsterdam. 2000

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

eerste examenperiode : 50 % tweede examenperiode : 50 % persoonlijk contact op de campus, via mail of telefoon
OA:
11261070
Code:
11261070
Vakcoördinator:
Paul Janssenswillen
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands