1. Toepassingssoftware
- Databases: tabellen, query's, formulieren, rapporten, relaties.
2. Programmeren met Visual Basic for Applications in Access
- objecten met hun eigenschappen, methoden, gebeurtenissen
- controlestructuren
- variabelen en constanten
- subprocedures en functies
3. Webontwikkeling:
- basiskennis van HTML
- elementaire webpagina's maken met HTML
- elementaire webpagina's maken met HTML
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
- Je kunt oplossingen voor problemen algoritmisch ontwerpen, beschrijven en implementeren in een objectgeoriënteerde programmeeromgeving.
- Je weet de basisbeginselen van databasecomponenten en databasestructuren te doorgronden.
- Je kunt elementaire statische webpagina's analyseren en creëren
2. Organisator
- Je ontwikkelt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Je bezit de basisvaardigheden in logisch, algoritmisch en probleemoplossend denken.
- Je beheerst klaviervaardigheid of je bent bereid dit op peil te brengen.
- Je toont interesse in de snelle en voortdurende evolutie in de ICT-wereld.
- Je bent voldoende stressbestendig en bezit het doorzettingsvermogen om binnen een bepaalde tijdslimiet oplossingen voor gestelde problemen te bedenken.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Goris, M. "Gegevensbeheer met MS Access 2003 - beginners", niet uitgegeven cursus, 2007
Goris, M., "Websites bouwen in HTML", niet uitgegeven cursus, 2007
Goris, M., "Programmeren in VBA voor Access 2003", niet uitgegeven cursus, 2007
C. Aanbevolen leermiddelen
De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Lessen toepassingssoftware beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Tijdens de contacturen wordt regelmatig verwezen naar eerder aangeleerde structuren tijdens algoritmiek (zie Informatica 1)
Lessen programmeren beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
A. Types
- permanente evaluatie
- open boek
- praktische proef
- aan de computer
B. Omschrijving
Toepassingssoftware : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie.
Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.
Programmeren : Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie.
Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.
Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie.
Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn.