De vakinhoud omvat volgende onderwerpen:
* Geografie van de industrie: industriesysteem, vestigingsfactoren, ruimtelijke spreiding, productie, verbruik, handelsstromen
*Draagkracht van de aarde
* Keuzethema's : milieugeografie, ordening van de ruimte, bezoek aan permanente of tijdelijke tentoonstelling of workshop, verdieping van een thema dat aanleunt bij eigen interesse, ...
* Excursies: Zwinstreek, Provence
De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen:
*Waardengerichte aardrijkskunde
* Evaluatie
* Jaarplan
* Excursie (verdieping)
* Alternatieve werkvormen
* Handboeken , werkbladen en ICT (verdieping)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
* de lokalisatiefactoren van de industrie bepalen
* het voorkomen, de ontginning en de handelsstromen van energie en grondstoffen te onderzoeken
* de mogelijke gevolgen van toerisme in te schatten
* bronnenmateriaal te vinden, te selecteren en te integreren
* zelfstandig een aantal leerinhouden te verwerven
Als organisator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan de student:
* een excursie organiseren, uitwerken en leiden
* een toets opstellen
* een jaarplan opstellen en gebruiken
* nieuwe en alternatieve werkvormen en leermethodes(ICT-integratie) kritisch evalueren en zelf ontwikkelen
* actualiteit vinden, selecteren en integreren (ook als cultuurparticipant)
Als lid van een schoolteam en partner van externen kan de student:
* in groepsverband inhouden verwerken en didactisch vertalen (bv. excursie, ...).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in de eerste twee opleidingsjaren. We verwachten van je een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
* Alle leermiddelen van het eerste en tweede jaar.
* Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
40 % op mondeling examen
60% op permanente evaluatie: taken
derde examenperiode: zoals eerste examenperiode
coaching
materiaal op Toledo
feedback op taken/presentaties