Situering
Eenheidsbewerkingen
Conservering
- pasteurisatie en sterilisatie
- koelen en vriezen
- verzuren
- drogen, pekelen en konfijten
- hordentechnologie
- nieuwe conserveringstechnieken
Industriële productieprocessen
- kaas
- boter en margarine
- bier
- salami en kookham
Specifieke systemen en voedselveiligheid
- Biologische productie
- Dioxine en PCB's
- BSE
- GGO's
- hormonen en antibiotica
- pesticiden
- zware metalen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
De studenten kunnen de eenheidsbewerkingen beschrijven en in relatie brengen met de (groot)keukenpraktijk.
De studenten kunnen de mogelijke conserveringstechnieken situeren en de belangrijkste technieken beschrijven.
De studenten kunnen de industriële bereiding van levensmiddelen beschrijven vanuit biologisch, chemisch en technologisch standpunt.
De studenten kunnen vanuit een degelijke wetenschappelijke basiskennis de problematiek van voedselveiligheid op een verstaanbare manier duiden naar patiënten toe.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
C14 Maatschappijgevoelig zijn
C32 Gestructureerd gesprek voeren
C62 Rapporteren belanghebbenden
C66 Mondeling info communiceren - Technieken
C81 Wetenschappelijke inzichten toepassen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Claes Johan, 2004. Voedselproductie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving