Pedagogisch didactische vorming deel 4 (2007-2008)

- Sociaal-emotionele problemen - Inleiding op leer- en gedragsproblemen - Stilstaan bij het 'leren' van kinderen - Evalueren - Maatschappelijke invloeden op opvoeding en onderwijs

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Typefunctie 1: De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student verwerft inzicht in de verschillende componenten van leren en kan de leer- en denkprocessen van kinderen bevorderen. - De student kent de principes van het procesgerichte en productgerichte kindvolgsysteem. - De student is in staat om diagnose te stellen van de leervorderingen van leerlingen en zijn instructie erop af te stemmen. - De student kent verschillende vormen van harde en zachte evaluatievormen. - De student is in staat om procesgerichte feedback te geven, op basis van gegevens over het verloop, de werkwijze en het resultaat van een lesactiviteit. - De student kan prestaties correct en objectief interpreteren en beoordelen. - De student kan foutenanalyses maken. Typefunctie 2: De student als opvoeder: - De student is in staat om signalen van kinderen met problemen te herkennen, hieruit de hulpvraag te expliciteren en in functie hiervan positief stimulerende maatregelen te nemen. - De studenten weten welke opvoedingsinstanties ze kunnen raadplegen met het oog op een optimale ondersteuning van zorgvragende kinderen. Typefunctie 3: De student als inhoudelijke expert: - De student heeft inzicht in de pedagogisch- didactische leerinhouden. (zie 'leerinhouden') - De student kan verschillende visies op leren met elkaar vergelijken. - De student heeft zicht op verschillende visies op leren en kan deze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk. Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: - De student kan discreet omgaan met gegevens over het kind. Typefunctie 7: De student als lid van het schoolteam: - De student maakt kennis met mogelijke vormen van samenwerking op vlak van preventie en remediëring van moeilijkheden bij kinderen. Typefunctie 9: De student als lid van de onderwijsgemeenschap: - De student is bereid om zich te documenteren over actuele onderwijs- en opvoedkundige thema's. - De student kan het voorkomen van problemen bij kinderen linken aan maatschappelijke evoluties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • presentatie
  • open boek

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 permanente evaluatie 100 schriftelijk en mondeling examen
80 schriftelijk en mondeling examen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn 2 uren differentiatietijd voorzien. Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het verwerken/studeren van dit opleidingsonderdeel en/of bij het maken van taken en opdrachten.
OA:
11268030
Code:
11268030
Vakcoördinator:
Inge Adriaenssens
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands