Tijd en ruimte verdieping (2007-2008)

Dit opleidingsonderdeel vormt een verdieping bij de module 'Tijd en ruimte achtergrond'. Hier bestudeert de student grondiger enkele deelaspecten van tijd en ruimte. Deze module bestaat uit drie grote opdrachten en het bestuderen van de ontwikkeling van de kindertekening. Inhouden die aan bod komen: - Muzisch omgaan met aspecten van ruimte - Het educatief aanbod van musea - Verkeerseducatie - De ontwikkeling van de kindertekening.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Informatie verwerven en verwerken: - De student zoekt via verschillende informatiekanalen informatie m.b.t. educatieve mogelijkheden aangaande een zelfgekozen onderwerp. - De student verwerkt de informatie in een informatieve presentatie voor medestudenten. Kritisch reflecteren: - De student kan zelf instaan voor de kwaliteitscontrole. - De student beoordeelt kritisch de ideeën, selecteert zelf de meest kwalitatieve en zorgt voor een optimale uitwerking/afwerking. - De student benadert het bestaande educatieve aanbod op een kritische manier: Welk aanbod is waardevol? Waarom? Hoe is het voor verbetering vatbaar? Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling: - De student werkt een leerrijke activiteit voor verkeer uit. Hierbij springt hij creatief om met de mogelijkheden en de beperkingen van de school(omgeving). - De student werkt een origineel materiaalaanbod uit om aan meetkunde initiatie te doen. Je gebruikt beeldende kunst als inspiratiebron. Je bedenkt een waaier aan mogelijkheden. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken: - De student presenteert op een heldere, gestructureerde, aantrekkelijke en informatieve manier aan zijn medestudenten. - De student zorgt voor een aangepaste presentatiemethode (vb: visuele ondesteuning met PP). - Voor de verkeersactiviteit maakt de student op gepaste wijze afspraken met de school. - De student communiceert met externe instanties die educatieve mogelijkheden aanbieden.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Teamgericht kunnen werken: - De student kan zich aan de afspraken houden. - De student neemt initiatief. - De student denkt actief mee. - De student doet inbreng bij het uitwerken van de groepsopdracht. - De student komt voorbereid naar de groepsbijeenkomsten. - De student durft feedback geven aan anderen. - De student staat open voor de inbreng van anderen. Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk: - De student kan kleuters initiëren in verkeerseducatie en zorgt daarbij voor een adequate voorbeeldrol. - De student maakt kennis met het educatief aanbod voor kleuters om deze in de latere beroepspraktijk een brede kijk op de wereld te kunnen bieden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - De student heeft weet van het bestaand educatief aanbod m.b.t. tijd en ruimte. - De student kan activiteiten rond verkeerseducatie voor kleuters uitwerken. - De student kan een speels materiaalaanbod ontwerpen om te werken aan meetkunde-initiatie. - De student kan het tekenen van kinderen stimuleren op basis van inzicht in de ontwikkeling van de kindertekening. Opvoeder - De student kan bij kleuters een open houding stimuleren t.o.v. cultuur. - De student integreert verkeerseducatie in zijn rol als opvoeder. Inhoudelijk expert - De student verwerft dieper inzicht in de zelfgekozen deelaspecten van tijd en ruimte. De concrete inhoud is hierbij afhankelijk van het onderwerp van de taak. - De student kan een kindertekening analyseren in functie van de ontwikkeling. Organisator - De student kan een museumbezoek organiseren. Innovator en onderzoeker - De student kan actuele informatie m.b.t. educatief aanbod rond een deelaspect van tijd en ruimte opzoeken en verkennen. - De student kan een vernieuwend materiaalaanbod om aan meetkunde-initiatie te doen in de kleuterklas ontwerpen. Partner van externen - De student kan contacten leggen met externe instanties (musea). Cultuurparticipant - De student verkent het educatief aanbod van musea. - De student verkent het werk van een beeldend kunstenaar. .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om deze module te volgen, moet de student geslaagd zijn voor deze beide modules uit 1 bako 0607: - Cognitieve ontwikkeling: ik ontdek (A) EN - Cognitieve ontwikkeling: ik ontdek (DV) Verder beheerst de student de algemene pedagogische en didactische vorming die in het eerste jaar aan bod kwam: - De student heeft zicht op het ervaringsgericht kleuteronderwijs en kan dit vertalen in een ervaringsgericht aanbod. - De student kan een activiteit schriftelijk voorbereiden met aandacht voor de beginsituatie, de doelen, de organisatie, de inhoud, de impulsen en de leerervaringen die de kleuters opdoen. - De student heeft zicht op de psychosociale, de sensomotorische en cognitieve ontwikkeling en kan deze ontwikkeling stimuleren. - De student durft voor een groep staan en vertrouwen op zijn kunnen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere:

B. Verplichte leermiddelen

Studiehandleiding: Tijd en ruimte verdieping Per onderdeel is er een syllabus samengesteld door de docent Janssens I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Ruimte. Mechelen: Wolters-Plantyn. VVKBAO (1998), leerplan wereldoriëntatie VVKBAO, (1998) leerplan wiskunde VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. Cursus tijd en ruimte verdieping op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • Andere: Museumbezoek
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Studiehandleiding: Tijd en ruimte verdieping Janssens I. (2000), Ruimte, Wolters-Plantyn VVKBAO, (1998) leerplan wiskunde VVKBAO (2002), Ontwikkelingsplan kleuteronderwijs, 4de druk Cursus tijd en ruimte verdieping op Toledo

A. Types

  • presentatie
  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
25% Groepspresentatie 25% Taak 'Ruimte muzisch'
25% Groepspresentatie 25% Taak 'Educatief aanbod verkennen'
20% Schriftelijke proef 20% Schriftelijke proef kindertekeningen
30% Groepsopdracht met praktische proef 30% Taak 'Verkeer'
Coaching bij de opdrachten.
OA:
11267320
Code:
11267320
Vakcoördinator:
Astrid Cornelis
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands