De vakinhoud omvat volgende onderwerpen:
- Stadsgeografie: ruimtelijke differentiatie in steden, stedenhiërarchie, verstedelijkingsprocessen en processen en problemen in de stad
- Geografie van de industrie: vestigingsfactoren, ruimtelijke spreiding, productie, verbruik, handelsstromen, de ontwikkeling van het industriesysteem in IL en OL
- Ordening van de ruimte: gewestplannen, structuurplannen, wetgeving, principes, ...
De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen:
- Evaluatie
- Jaarplan
- Activerende werkvormen
- Nascholing (overzicht van instanties en activiteiten, eventueel deelname)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en innovator kunnen studenten:
- de morfologische structuren en de functionele zonering van stedelijke en landelijke woonkernen herkennen, begrijpen en situeren
- de lokalisatiefactoren van de industrie bepalen
- het voorkomen, de ontginning en de handelsstromen van energie en grondstoffen onderzoeken
- bronnenmateriaal vinden, selecteren en integreren
- zelfstandig een aantal leerinhouden verwerven
- nieuwe trends binnen je vakgebied volgen en aanwenden
Als organisator, opvoeder en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kunnen studenten: - een toets opstellen
- een jaarplan opstellen en gebruiken
- alternatieve leermethodes toepassen
- actualiteit vinden, selecteren en integreren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van de student een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
- Alle leermiddelen van het eerste en tweede jaar
- Wereldvisie 4 ASO (handboek): zie boekenlijst
- Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Examen: 70 %
Permanente evaluatie: 30 %
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentbegeleiding tijdens oefensessies
Feedback op opdrachten