Elektronische toepassingen (2007-2008)

- Schakelen van weerstanden - Oefenen met de scoop - De functiegenerator - De uitgangsimpedantie van de generator - De stelling van Thévenin - Diodekarakteristieken - Clipping - Enkelzijdige gelijkrichting - Dubbelzijdige gelijkrichting - Stabilisatie met een zenerdiode - Stabilistatie met een spanningsregelaar - De transistor als versterker

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
  • C02 Elektronische-ICT systemen testen.
Toelichting:
- De bachelor in elektronica-ICT kan de proeven voorbereiden waarbij hij de nodige informatie verzamelt en de nodige berekeningen maakt. Hij kan het op te lossen probleem zelfstandig definiëren en de verschillende oplossingsstappen gestructureerd weergeven. - De bachelor in elektronica-ICT kan verschillende elektronische componenten herkennen en benoemen. Hij kan elektronische componenten selecteren zodat hij een schakeling met de juiste componenten opbouwt. Hij kan de karakteristieken van de componenten opzoeken in de datasheets en verwoorden in een duidelijk begrijpbare taal. - De bachelor in elektronica-ICT kan elektronische schakelingen (weerstandsnetwerken, gelijkrichting,...) op ordelijke wijze opbouwen waarbij hij de kleurencode respecteert. Hij kan de werking van de schakeling in een duidelijk gestructureerde taal uitleggen. - De bachelor in elektronica-ICT kan de universeelmeter, de oscilloscoop en de functiegenerator juist afstellen en gebruiken zodat hij de werking van een elektronische schakeling kan onderzoeken waarbij hij het bekomen resultaat kritisch reflecteert en de schakeling eventueel corrigeert. Hij kan het nut en het doel van de verschillende meettoestellen beschrijven in een duidelijk gestructureerde taal waarbij hij aantoont dat hij zelfstandig kan onderscheiden welk meettoestel bij welke meting gebruikt moet worden. - De bachelor in elektronica-ICT kan een verslag maken over de uitgevoerde proeven. Hij kan het probleem definiëren, de doorlopen stappen structureren, conclusies trekken en verbanden leggen. Hij kan eventuele problemen toelichten en uitleggen hoe hij deze heeft gecorrigeerd. Hij kan alles neerschrijven in een duidelijk begrijpbare taal waarbij hij aantoont dat hij de technische woordenschat beheerst. - De bachelor in elektronica-ICT kan elektronische schakelingen softwarematig simuleren waarbij hij de schakeling uitgebreid test, de bekomen resultaten kritisch reflecteert en eventueel corrigeert.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten volgen of hebben de volgende onderwijsactiviteit gevolgd: Elektronica 1i

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eestermans Bart / Dielens Patrick / Kuypers Jan / Mertens Peter, 2006, elektronica 1 lab, Toledo, KHKempen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210535
Code:
05210535
Vakcoördinator:
Peter Mertens
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands